Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Eny749
Tjena jag har en volvo 945 ltt -97 som har gått 42500 mil och tänkte göra lite service på den.
Vad äre för grejer som behövs bytas? Jag har tänkt byta olja och oljefilter samt bensinfilter och tändstift men vad mer behöva göras? Jag har även redan sköljt ur kylsystemet och fyllt upp me ny glykol
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du tråkigt kan du ju även byta bromsvätska, olja i lådan samt bakaxel :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Luftfilter, skruva loss och kika över fördelare och rotor, byta kamrem kanske...

... Och givetvis byta blinkersvätskan :-D :P

Vad man behöver och inte behöver är ju väldigt svårt att svara på, beror ju helt på vad som redan gjorts(och när det gjordes), hur mycket bilen körs, hur den körs, hur noga man vill vara osv osv.
Listan kan gå allt ifrån "inte ett skit" till "byt allt på hela bilen".

För att ge ett litet mer konkret exempel. Min 945a har gått snarlikt som din, stått still ett par år, den ska jag byta olja i, kika över tänddelarna, byta kamrem + rullar, byta bromsvätskan, byta luftfilter(gjort redan), troligen byta bakaxeloljan cause why not?, fixa upp bromsarna(den stannar iaf, men lite fortare hade den gärna fått stanna :p), byta stötdämpare och fjädrar, och lite annat småfix innan den tas i bruk på riktigt.
Övrigt jag ska göra är bl.a. att byta bussningar iaf i framvagnen. Dom är lite trötta efter snart 42.3k mil och 22år :P Lär säkerligen få byta turbon inom relativt snar framtid efter den tas i bruk. Det är orginal-turbon, så rätt imponerande att den fortfarande lever faktiskt :P
av Eny749
@Lucif3r, Tror jag får göra något liknande på min förutom att byta fjädrar och dämpare för de är ganska bra men tack som fan för hjälpen :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Bromsvätskan är ganska bortglömd men hyfsat enkel att byta. Jag gör det (inte varja gång) i samband att jag för min årliga översyn av bromsarna då jag smörjer och pressar in kolvarna. Då blir nivån i behållaren som högst och jag suger ur det allra mesta och fyller nytt. Allt blir ju inte bytt, men jag gör det nästan varje år.
Om jag gör det på någon annan än mina bilar så öppnar jag alla nipplar ock låter det droppa ur ungefär en behållares volym. Fyller på hela tiden så det inte blir tomt. Det droppar ganska sakta så man "hinner med".
IMG_20200325_102740-864x1152.jpg
IMG_20200325_102740-864x1152.jpg (148.84 KiB) Visad 1100 gånger
On man börjar lufta bromsar med pedalen finns alltid risken att en gammal fungerande huvudcylinder "ger upp"
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:On man börjar lufta bromsar med pedalen finns alltid risken att en gammal fungerande huvudcylinder "ger upp"
Visst finns den risken, men det är rätt enkelt att mer eller mindre eliminera den risken - låt inte pedalen sjunka mer än den brukade göra innan luftningen.
Låter man den gå i botten, dvs utanför sitt "inslitna" område, så är oddsen rätt stora att cylindern tackar för sig.
Det tar lite längre tid att "köra igenom" all vätska(och således luften), men hellre det än att åka på att byta huvudcylinder och således vara tvungen att lufta ytterligare en gång :p
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Visst finns den risken, men det är rätt enkelt att mer eller mindre eliminera den risken - låt inte pedalen sjunka mer än den brukade göra innan luftningen.
Gör man som jag skrev behöver man inte lufta bromsarna alls, endast trycka ut kolvarna igen. Har man inte haft isär något eller rört pedalen kommer det inte in luft. Och bromsvätskan blir ny till 75- 85% minst. Jag gör detta på båda bilarna regal undet, så bromsvätskan är alltid "ny". Dessutom har jag bytt huvudcylindern i båda bilarna. I Volvon höll den om kring 45000 mil (då varit dålig i 5 - 6000 mil) i frugans Passat omkring 17000 mil (byttes direkt jag märkte det)
av Memme
Hej
Du menar alltså att man kan suga bort all olja man kommer åt utan att det kommer in luft.
Verkar ju väldigt smidigt i så fall att slippa allt detta luftande. Är det rätt uppfattat?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nah, det lennarte menar är att han öppnar alla luftnipplar på oken(så gammal vätska rinner ut) samtidigt som han är med och fyller med färsk vätska i kärlet "i samma takt som det rinner ut".
Då får man en kontstant "stråle" så att säga, där gammal vätska åker ut och den nya ligger precis efter. Sen stänger man bara nipplarna när "all" gammal olja försvunnit och bara ny olja finns kvar. Då får man ingen, eller obetydlig, luft i systemet, samtidigt som man får så gott som helt ny vätska i systemet.

Personligen tycker jag den metoden är omständig och tar lite för lång tid(otålig som man är :p), men fungerar gör den absolut, och man slipper "broms"-steget i konventionell luftning.
Jag skulle dock bara använda den metoden om man gör det "ofta", som lennarte gör t ex. Det är svårt att verkligen byta all vätska med den metoden. Har man kört på samma vätska i åratal så vill jag nog påstå att det ändå är bättre att tömma hela systemet och utföra luftning osv.
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]