Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena, har en 945 ltt som har bestämt sig för att börja ticka, men den tickar bara när den är varm och mellan 2-3tusen varv.

Låter så lite så de kanske kan vara att man börjat höra det i samband med att kupéfläkten gick sönder, kanske för att man inte hört de innan pga att fläkten låtit.

Gjorde ett oljebyte men låter likadant.

Så, tickar bara när den är varm och bara mellan 2-3k varv, och ingenting alls på tomgång eller när den är kall.

Vad kan de vara? Blir galen :bored:
Har du kollat spelet med blad mått?.
Känner igen det där från andra rödblockare b23a tex.
Nåra hydraliska ventiltryckare har inte du o det är ju för det mesta bra.
Kan ha fel här men under koppen som justerings brickan ligger i har jag hört att det är nått slags gummi som torkar sönder o blir hårt och med mer ljud som följd.
Kasta upp en film snutt om du kan.
gubbstrutt skrev: tor 16 apr 2020, 17:56 Har du kollat spelet med blad mått?.
Känner igen det där från andra rödblockare b23a tex.
Nåra hydraliska ventiltryckare har inte du o det är ju för det mesta bra.
Kan ha fel här men under koppen som justerings brickan ligger i har jag hört att det är nått slags gummi som torkar sönder o blir hårt och med mer ljud som följd.
Kasta upp en film snutt om du kan.

Tack för svar, aa sprang förbi något sånt inlägg nånstans också dedär med torkat gummi. Men borde de inte låta på alla varvtal och både varm som kall då?

Ska försöka fånga en film, men kanske kan vara lite svårt o höra eftersom de bara låter över 2k rpm.

Mvh
Nja när spisen ärr kall blir spelet mindre. Och tvärt om. Hade en b23a som lät lite mycket i från toppen vid typ samma varvtal varm hördes mest när man stod me huven öppen o gasa lite
De rödblockare jag haft har aldrig vart helt ljudlösa har hörts mer och mindre. Är det därimot knäpptyst hela tiden så finns det anledning att orra sig.
Börja med att kolla spelet är mitt förslag.
gubbstrutt skrev: tor 16 apr 2020, 18:20 Nja när spisen ärr kall blir spelet mindre. Och tvärt om. Hade en b23a som lät lite mycket i från toppen vid typ samma varvtal varm hördes mest när man stod me huven öppen o gasa lite

” Börja med att kolla spelet är mitt förslag.”
Okej, var de ventilerna som var knasiga på den då?

Okej hur går man tillväga när man ska mäta spelet?
Glöm det jag sa här tidigare om själva justeringen jag vet inte hur det blir när man kollar med bladmåttet när det är gummi under shimsets kopp som det påstås. Gummit sägs ju vara en ljuddämpare borde då bli ganska tätt med bladmåttet mellan shimset o kammens bascirkel i alla fall om gummit är i bra skick GISSNING.
Min B23A kollade jag aldrig. Nån annan får svara som är mer insatt och kommer ihåg. Blir bättre då.
Har mest bökat med sånt som har stötstänger B20 tex.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Har lyssnat noggrannare, låter som att de kommer från fördelarlocket / spridarna, det området lixom.
De ”tickar” från 2000 till 3000 men vart man än ligger på för varvtal så försvinner det så fort man släpper gasen, är det någon plåt eller liknande eller bult som är lös som vibrerar någonstans kanske?

Går de att kolla på något sätt om de e ventilerna som låter? Om de typ går att hålla på ventilkåpan så de dämpas eller liknande?

Läst några trådar där folk säger vev och ram -lager men de borde väl låta mycket mer och mer konstant?

Mvh
Vev och ramlager brukar ha en lite grövre ton. Än ett ventilspel vanligtvis. Spridarna kan ticka men de låter på tomgång med iaf på min V70. Spridarna låter även med kall motor.
Ett avgasläck vid grenröret kan påminna rätt mycket om ett mekaniskt ljud. En rätt grov slang har jag haft o lyssna med typ 30-40mm inv går med en lång mejsel med. Akta så du inte trasslar in mejseln/slangen eller om du har långt hår eller skägg.
Om nått sitter löst kan du ju kolla upp. Håller du handen på kåpan kan ljudet dämpas lite. Det här är svårt utan att ha bilen själv.
Jag har svarat rent generellt för de flesta bilar nu.
Hade en 940 för ett par är sedan gått 52k mil den var slut i maskin klassiskt vevlager ljud det var även ett klapprade ljud det var värst vid kall motor troligen kolvar som var för glappa. Vevlager ljudet lät ungefär lika varm som kall. Som sagt svårt sånt här. Ang din första fråga om ventilspel vet jag det finns många duktiga 240 740 och 940 gubbar här som kan svara mer än jag även om resten.
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]