Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av anthe
Hej
Jag undrar vilka olika längder det finns på främre kardan den med hardyskiva på 740/940. Och vilken låda dom olika längderna sitter på. Söker en som är 58cm till Asconan med Volvo drivlina.
Mvh/Anders
Användarvisningsbild
av lennarte
Den som sitter på 240 med 4-växlad låda (M45) är längre, men har ej Hardyskiva. Vet ej måtten men den bör vara 10 -12 kanske 15 cm längre än till M47. Kan skilja mellan 240 och 7/940 också. 7/900 hade alldrig 4-vxlad låda, förutom M46 ovedrive lådan då, men den axeln är ännu kortare. M90 på 940 bör vara längre också, vet ej måtten där heller. Eller om den har Hardyskiva
Jag kortade axeln på min Volvo PV när jag monterade overdrive låda i den. Svarva bort svetsen vid främre fästet (främre kardankordet), korta stången och svetsa ihop det igen. Bör väl kunna göra samma om du tar en bit annan stång och "fäller in" så längden blir rätt. Tänk bara på att fästet mot Hardyskivam måsta komma i exakt samma läge som det sitter original. Risken för obalans i axeln finns dock, men om man svarvar in och utvändigt och pressar ihop innan svetsning så minskar risken ordentligt
av anthe
Hej
Tack för svaret. Men det vore bra om någon visste måtten på vilken kardan som sitter på dom olika lådorna.Eller om det finns någon tråd där det står

Mvh/Anders
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]