Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av soniz1
Har hållit på med en handbroms snart hela vintern och den är fortfarande inte bra jag har nya belägg (ej biltema) nya wirar nya trummor på hö sida funkar den kanon men den vänstra tar snart knäcken på mig.
Även kanon bra broms där när bilen står still men så fort den börjar rulla eller att bromsprovaren på bilprovningen börjar snurra hjulen så, kort beskrivet så vrids den bakre backen liksom ur sitt läge den viker liksom in sig mot yttre delen av trumman.
Tacksam om någon varit med om något liknande så jag kan få ett tips för mina idéer är snart slut, expander mm är i kanonskick och inget är fastrostat och till saken hör det även att jag jobbat med bilar i snart 40 år och har aldrig varit med om något liknande.
Om du har dåliga bleck som håller in backarna så sätt fjädrarna på baksidan (insidan) på backarna, bökigare att få ihop men dom viks inte ut. Gäller både modeller med en stor fjäder och dom äldre med 2 st mindre fjädrar. Har du inga justeringar så köp och ersätt plåtblecket så du kan justera på ett riktigt sätt och inte bara spänna upp vajern. Då fungerar handbromsen med vilka backar som helst, även Volvos och Biltemas. Och det blir kanon handbroms även slitna backar och trummor
Kan det vara så att insidan på trumman har fått ett "spiralspår" vid svarvningen? Så att det fungerar mer eller mindre som en invändig skruvgänga som skjuter backarna i sidled när trumman roterar. Jag antar att man svarvar med högsta möjliga matningshastighet för att det ska gå fort, lite för spetsigt svarvstål och det skulle kunna bli ett märkbart spiralspår i ytan..
Gissar bara :-) Borde isåfall gå att slipa bort med smärgelduk.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!