Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Enligt all dokumentation jag har på min 945a(vilket är en jäkla massa..) så har min ventilkåpspackning rullat ungefär 22år och 43000 mil ;-)
Min förra 945a, en -92a, hade jag i... 8? 7? nått sånt... år och böt aldrig någon ventilkåpspackning på den, och den var snustorr när den såldes.

Har du kontrollerat så att vevhusventen är fräsh och fin? För är den tät så kan den börja skjuta packningar lite var stans.
Och är du helt 100 på att du fick packningsytan helt ren innan du monterade packningen? Och drog bultarna rätt. Det är iofs inte helt omöjligt att någon av bultarna har skruvat upp sig eller sträckt på sig, och då får man givetvis läckage som följd.
Det var ca 5000 mil sedan jag bytte vevhusventilationen.
Hur kollar man om den inte är igensatt på rätt sätt?
Hör susande/sug när jag lossar den där slangen iaf
Kände på bultarna som var dragna med moment och ingen var lös, drog tom åt alla lite och då började den läcka mer. Läcker mest runt främre hörn på avgassidan. När jag bytte för 5-6år sen gjorde jag rent alla ytor väldigt noga och drog åt med moment
Lättast att kolla vevhusventilationen är nog att öppna locket till oljepåfyllningen och lägga locket löst. Du får hålla i det men håller det tätt över hålet då känner du ett svagt sug som nästan håller kvar locket. Inte så mycket att det sugs fast, så släpper du locket så trillar det av. Men det känns ändå ett svagt sug om det fungerar.
Jag har köpt hem en packning till ventilkåpan, fick anmärkning på bilprovningen nu sist för det droppade på deras golv.... :P Det har läckt i flera år och dom har "påtalat det" flera gånger, men nu skrev han det på pappret så jag måste åtgärda det. Har inte "lokaliserat" det förut men nu i vår när jag låg under bilen och lagade lite rostskador så såg jad att det verkar läcka vid det bakre högra hörnet (enda hörnet där det inte finns en skruv). Det ser annorlunda ut på min motor (B234F), den har ett rektangulärt lock som är dubbelt så stort och med tändstiften i mitten (dubbla kamaxlar). Den har även en extra packning i mitten där tändstiften sitter (precis som vitblockarna) och där ha det läckt lite i många år så jag har fätt "suga upp" oljan med papper innan jag kan skruva ur tändstiften. Vad jag vet är packningan aldrig bytt, svågern köpte bilen 1994 med c:a 24000 mil på mätaren, så efter det är den inte bytt. Den har nu gått mellan 46 - 48000 mil, vägmätaren stannade på 41500 för många år sedan
thumb.jpeg
thumb.jpeg (6.34 KiB) Visad 2030 gånger
Jag är tyvärr tvungen att påpeka att vitblockarna inte har någon packning alls :P
Dom har ett speciellt klister på själva kamkåpan. Tändstiften har ingenting mer än gummit på tändkablarna/spolarna.
Dvs, vitblockarna har ännu mindre gemensamt med B234 än vad B234 har med 8v rödblocakre ;-)

edit: för att hålla oss lite till topic... På vitblockare brukar vi använda t ex en gummihandske över oljeröret, sug den in är vevhusventen ok, blåser den upp är den tät. Ett papper kan också användas, blåser pappret bort så är vevhusventen tät.
Principen borde vara densamma på rödblockare.
Min är en 940 -98
Tack ska göra testet med locket/handsken sen.
Det ryker väldigt mycket då oljan rinner ner på grenröret

Den läcker även lite från vevaxeltätningen fram och har gjort ett tag så jag kanske få en felaktig indikation om jag gör testen och dom verkar ok?
Lucif3r skrev: tis 14 apr 2020, 07:22 Jag är tyvärr tvungen att påpeka att vitblockarna inte har någon packning alls :P
Sorry, har inte skruvat med V70, bara sett den (svågern har en haft flera seda jag fick 740-in av honom) så jag sökte på det och fick denna bild, står att det är V70. Kanske nyare model
nedladdning.jpeg
nedladdning.jpeg (4.92 KiB) Visad 2017 gånger
Hur ska kåpan dras? Mönster? Samt moment? Fetta in packning?

Sågär såg det ut. Stenhård packning och svängt sig in och skapat en glipa.

Test med lock: locket suger lätt fast när man håller det mot...

Handske: blåses ej upp.

Men dessa tester är kanske inte tillförlitliga pga läckage redan..
Bilagor
B692D13E-C034-461B-AF65-7780523BC000.jpeg
B692D13E-C034-461B-AF65-7780523BC000.jpeg (886.59 KiB) Visad 1993 gånger
Använd lite hondabond eller liknande klet så håller det längre och ligger kvar på plats. Trodde de var standard vid packningsbyte för ventilkåpor speciellt i hörnen och kanterna. Men om packningen flyttat på sig hade jag lagt ett tunt skikt runt hela.
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]