Lättast att kolla vevhusventilationen är nog att öppna locket till oljepåfyllningen och lägga locket löst. Du får hålla i det men håller det tätt över hålet då känner du ett svagt sug som nästan håller kvar locket. Inte så mycket att det sugs fast, så släpper du locket så trillar det av. Men det känns ändå ett svagt sug om det fungerar.
Jag har köpt hem en packning till ventilkåpan, fick anmärkning på bilprovningen nu sist för det droppade på deras golv....

Det har läckt i flera år och dom har "påtalat det" flera gånger, men nu skrev han det på pappret så jag måste åtgärda det. Har inte "lokaliserat" det förut men nu i vår när jag låg under bilen och lagade lite rostskador så såg jad att det verkar läcka vid det bakre högra hörnet (enda hörnet där det inte finns en skruv). Det ser annorlunda ut på min motor (B234F), den har ett rektangulärt lock som är dubbelt så stort och med tändstiften i mitten (dubbla kamaxlar). Den har även en extra packning i mitten där tändstiften sitter (precis som vitblockarna) och där ha det läckt lite i många år så jag har fätt "suga upp" oljan med papper innan jag kan skruva ur tändstiften. Vad jag vet är packningan aldrig bytt, svågern köpte bilen 1994 med c:a 24000 mil på mätaren, så efter det är den inte bytt. Den har nu gått mellan 46 - 48000 mil, vägmätaren stannade på 41500 för många år sedan
thumb.jpeg (6.34 KiB) Visad 2030 gånger