Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag bytte nyligen rotor och fördelarlock då bilen gick dåligt på tomgång och ofta fick motorstopp.
Det gamla locket va då i ett jävla skick och allt va frid och fröjd efter bytet. Nu ser mitt nya lock ut som på bilden nedan och problemen har börjat återkomma, dålig svajande tomgång och enstaka motorstopp. Är dethär normalt slitage på ett lock efter typ 2månader?
B3898744-0762-4849-8C3E-3E3895385B42.jpeg
B3898744-0762-4849-8C3E-3E3895385B42.jpeg (157.25 KiB) Visad 1592 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte så att det kommer in oljedimma i fördelaren pga sliten packbox på axeln och så bränns oljefilmen när gnistan slår från fördelararmen ut till mässingknopparna? Det där ser mer ut som något fastbränt än slitage? Känns insidan på fördelaren flottig?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
2 månader säger iofs inte speciellt mycket... Hur mycket har bilen gått under dessa 2 månader?
Har den rullat 20 mil så är det inte normalt, har den därimot rullat 2000 mil så är det rätt normalt.

Går det skrapa bort det brända? Är stiften skadade under det brända, eller är det bara ytligt?

Och bara för att vara säker, du har väl bytt rotorn också? Hur ser den ut nu?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Kolla tändstiftens elektroder. För stort avstånd kan göra att det går hett och blir bränt i rotor och fördelare. Står säkert i bilens manual eller googla om du inte har en manual. Fel tändkablar kan också göra att det går varmt eller en tändspole som är kass och inte levererar rätt. Då troligen för lite "kräm".

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Erik Å
Det svarta brännspåret går förmodligen att putsa bort med fint slippapper, inte för att jag tror att det påverkar funktionen
För mig är 2månader ca 200 mil, och rotorn ser liknande ut med brännmärken men utan att vara deformerad. Rotorn byttes också då.

Nya tändkablar är påväg med posten som en del i att utreda min tidvis taskiga tomgång. Och tändstiften ser bra ut.

Provar att skrapa stiften i locket så fort jag på chans. Tolkar svaren som att det inte är ngn fara om det är lätt att skrapa bort det svarta.

Kan en dålig tändspole både skada lock och ge tidvis dålig tomgång?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tveksamt om dåligt tändspole kan skada locket. Men dålig tomgång kan det kanske bli. Nya tändkablar är förmodligen en bättre ansats.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]