Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MagmaTai
Tjoho har googlat runt i millenium men får ingen riktig uppfattning / bra guide i hur jag går tillväga med det jag vill göra.

Har planer på att plana en 530 topp 2mm, sedan vill jag sätta dit en H-kam jag köpt.

Frågan är då, behöver jag ett justerbart kamdrev, eller ska jag bara gå efter standard nollning?

Om jag kör kamdrev hur ställer jag den då (Vänster - Höger x antal grader?)

Det går inte bara snurra kammen en halvkugg etc som jag hitta i någon google sökning bland träsket?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Eftersom kamdrevet inte är justerbart öht. så är 1 kugg det minsta du kan justera. 1 kugg är mycket. Ett justerbart kamdrev tillåter steglös justering ungefär +- 1 kugg. Med andra ord, ett ikke-justerbart kamdrev kan bara ställas motsvarande "min" eller "max" på ett justerbart.

Så... Justera ett ikke-justerbart kamdrev är inte att rekommendera om du inte vet att du behöver exakt +-1 kugg.

Hur du ställer ett justerbart kamdrev utan att veta exakt allt om motorn och hur dom ändringar man gjort inverkar får man prova sig fram.
av MagmaTai
Precis sådana där svar som inte är till någon nytta (Inte för att vara dryg), men jag behöver mer ingången logik i det hela, flyttas kammen bak "Vänster" eller fram "Höger" hur mycket flyttas den? hur räknar jag isofall ut detta? har någon gjort liknande etc.
Användarvisningsbild
av lennarte
Öppningstider och stängningstider är ett oerhört nogrant utvecklingsarbete som kräver en bromsbänk för att "klämma ut" det sista på en motor och sedan är det inte säkert att just den kammen passar just mitt körsätt. Det lilla det gör att justera en enkelkam fram och tillbaka gör inte någon större effekt, men om det varit dubbla kamaxlar hade det varit annorlunda. Den stora skillnaden mellan olika enkelkamaxlar är ju skillnaden mellan öppnings och stängningstiderna på ventillerna, och det kan man inte ändra på. Om du backar t.ex avgaskamaxeln på en dubbelkammotor får du lägre toppeffekt men högre vridmoment beroende på att tiden mellan avgasventilens stängning och insugsventilen öppning ökar och "överlappningen" minskar. Detta är ju omöjligt att ändra på en enkelkam. Det är lättare att köpa en kam som passar dig bättre än att "laborera" med den du har. Om du kollar på durationen får du en uppfattning om egenskaperna på kammen, durationen på över 270° ger högre effekt och sämre vridmoment än om det är under. Standard är omkring 260° och race är över 280° sedan har ju lyft höjden också betydelse
Volvos VX kam finns i 2 utförande, VX-3 är backad 3° och "ger" 136 hk tillsammans med 531 topplock och (ej säker) det skiljer c:a 5 - 6 hk mot VX kammen. 1° på kamdrevet är (uppskattningsvis) omkring 1 mm. Så 3° blir omkring en halv kugg
MagmaTai skrev:Precis sådana där svar som inte är till någon nytta (Inte för att vara dryg), men jag behöver mer ingången logik i det hela, flyttas kammen bak "Vänster" eller fram "Höger" hur mycket flyttas den? hur räknar jag isofall ut detta? har någon gjort liknande etc.
Kammen vrids bakåt (vänster) när du planar. 0,5-1 kugg ändras inställningen.
av MagmaTai
Har kollat runt och fått info på 1 grad per mm planat, så blir nog att köra 3mm planat med 122kugg rem, justerbart kamdrev och lägga den 3 grader avancerad. Valt H-kam då jag vill ligga kring 3-6k rpm, sitter M-kam i nu, så det är ju inte så mycket att hänga i granen. Planen är bara att få lite mer effekt i motorn då 115-116hk fabrik inte direkt trycker på något.
kommer inte porta osv känner jag, blir nog mest att bara dra bort gjutskäggen så det inte spikar.

Sedan avslutar jag nog med boxar från mpre.se för 2500kr sen får det duga.

Då är min setup

Extraktor + 2.5" 100cell racekat, en mellan dämpare och en slutdämpare, fick 4.0 på CO på besiktningen 4.5 är maxvärde på tomgång
3mm planat med ställbart kamdrev 3 grader avancerad, 122kugg rem
mpre bränsle och tändbox

Kanske blir mer framöver, men känns som den får stanna som daily, så får man kolla på en turbo version framöver.
Tackar för svaren ni gav! :)
av MagmaTai
530 är bättre för trimning av sugmotor, 531 är bättre för turbo, det var massa info gällande varför, hade något med att avgassisdan vill man ha mindre för mer komp eller något, google google :P
Användarvisningsbild
av lennarte
MagmaTai skrev:530 är bättre för trimning av sugmotor, 531 är bättre för turbo
531 sitter väl som "standard" tillsammans med VX kammarna på B230FB motorn. 531 och 405 anses ha bättre flöde på insugssidan och är en "kraftigare" konstruktion för högre effektuttag. 530 och 398(?) är standard topplock för B23/230 motorer. 531 satt på äldre ET motorer 405 på E, men 531 satt alltså inte på nyare FK/FT
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]