Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1367797
Jaha, så är man utan bil....
Min kära 745-a har fått körförbud i helgen, åtminstånde tror jag det. Jag har 0 i slutsiffra och besiktigade sent förra gången (2 år sedan) så jag kan kanske få köra denna månad också, lär väl få brev om det snart i.s.f dom brukar vara snabba på det.
I alla fall så ska bilen bockas i morgon och plocka av vinterhjulen. Det är rost i golvet på båda sidor vid tvärbalken för domkraft fästet och det har varit "lmmigt" på insidan rutorna dom sista vintrarna (kör ju inte varje dag längre). Och Bilprovningen har faktiskt "klagat" lite på att det inte ser riktigt bra ut där dom sista 5 -6 åren. Så nu ska det lagas, och det ska bli ordentligt gjort. Gillar inte "halvmessyrer" även om det är en gammal bil som passerat "bäst före datum" med något 10-tal år..... :-(
Tänkte lägga upp lite bilder efter hand då det dyker upp frågor om just detta lite då och då. Ska få låna äldsta dotterns Mazda 6 -08 i slutet av veckan och någon vecka framöver. Dom har också 2 bilar och denna anväds bara på helgerna, så riktigt helt utan blir jag inte.. :-D :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367846
Stackare, bli nedgraderad från en finbil till en sketen mazda :P :P

Spelar väl ingen roll om det är en "gammal bil" eller inte. Gillar man bilen är det klart man fixar den så mycket man kan ;-) Skattesmitare och bes. vartannat år är ju tillräcklig "morot" att hålla den i drift dessutom :-)
Sen är det ju oftast så att ju bättre man lagar den desto längre håller det. Visst, du skulle säkert kunna popnita dit en plåt, smeta på tjock underredsmassa, och smita igenom bes... Men det slutar ju bara i ännu mer jobb inom snar framtid.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1367910
Mazda är faktiskt ganska bra bilar, den bil jag kört längst med var en Mazda B1800. Outstanding andrabil, jobbebil eller var du ville ha den till. Körde den mellan 1990 och 2001 (mellan min trimmade PV och farsans gamla 144). Den skrotades för att generatorn slutat fungera och att frugan får en "ny" bil (VW Passat Variant -98). Då stod jag ensam hemma med 3 st bilar, frugan studerade på Hälsohögskolan i Jönköping och veckopendlade, yngsta dottern flyttade till jobb i Stockholm och tog med sig morsans Mitsubishi Lancer -90 och jag blev kvar hemma med en Volvo 144 -72, en Mazda B1800 -79 och frugans gamla VW Passat GL -87. Och så hade jag ju också min Opel Rekord -59 som var avställd. Det var lite mycket så jag sålde frugans Passat -87 och skrotade min Mazda och körde farsans Volvo 144 (på etanol!!!) till våren 2009 då jag fick svågerns 745-a som jag fortfarande har kvar. 144-an såldes då och Opel såldes (till en överlycklig tysk) 2010 (efter varit avställd sedan 1980). Så nu får vi se hur det går med denna 745-a, fick förresten brev från Transportstyrelsen. Jag har (bilen förstås) körförbud.... :-( hittade en bild på en (förmodligen lite sänkt) Mazda B1800 -79. Min var vit och hade lastbilsspeglar och ett högt kapell. Gick under namnet "Prärievagnen"
320860-3416072.jpg
320860-3416072.jpg (56.35 KiB) Visad 862 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1368032
Var ute och "umgicks" med min 745-a i går eftermiddag. Skrapade rent runt rostskadan på passagerarsidan och själva skadan är inte särskillt stor, lite större på förarsidan dock. Men, jag tänkte jag skulle ta ur och torka mattor och isolering. Där är den stora utmaningen, jag får plocka ur båda sätena, hela mittkonsolen och delar av ventilationen som går till baksätet. Nästan klar på passagerarsidan och ska börja plocka ur allt på förarsidan idag. Och även då skrapa rent runt rostskadan på undersidan där. Tog några bilder igår, väntar på dom ska uppdateras till molnet så jag kommer åt dom på denna plats.
På undersidan på passagerarstolen är det ju kablar till värmen i stolen (funkar inte, ska kolla på det också), men där är även en grov (6 mm2?) som går till ett typ relä. Storlek som blinkreläet ungefär, ska kolla på mina elschema vad de kan vara men någon av er kanske vet.... Det sitter i en hållare fast monterat på undersidan sittdyna och kabeln är röd (direkt batteri?). Kabeln sitter klamrad med kablarna till värmen men verkar inte "höra ihop" med det. Kan det ändå var ett relä för "rumpvärmen"???
av Rådlös
#1368036
Har du eller har du haft bränsledriven motorvärmare Volvo Flygmotor 091B ? Jag hade en sådan i min 245 -91. Den hade en termostat under passagerarstolen. Den såg till att det "bara" blev rumstemperatur runt 20 - 22° C i kupén.
Jag har läst Volvodokumentation om denna termostaten och jag har skrivit om den här på forumet tidigare. Men det fanns då debattörer som sa att något sådant inte fanns. Jag såg inte termostaten själv, jag letade inte efter den, men jag märkte funktionen klart och tydligt. Termostaten stängde av kupéfläkten vid rumstemperatur medan motorvärmaren fortsatte att gå efter vad tiduret och yttertemperaturen bestämde. Detta var ju ett sätt att spara på batteriet. Öppnade man dörren så mycket att kupén blev utkyld så startade naturligtvis kupéfläkten igen.
Det kan ju vara något sådant? Men 6 kvadrat??? Den som installerade kanske inte hade tillgång till något annat just då?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1368038
Nog vet jag att min bil är väl utrustad, t.o.m mycket väl utrustad. Men att den var så nära "släkt" med Volvo 760 visste jag inte. Och någon bensinvärmare har där alldrig varit monterad. Detta hittade jag på "nätet", det är 1363999 jag har,
139495 - Genuine Volvo - Seat Heater Control Relay - 760 780 With Leather Seats - 1363999
"Vanliga" Volvo har ett annat reä men detta jag har sitter alltså på 760 och 780 med lädersäten, och då på "min" 745-a. Sitter kanske kraftigare slingor när det är lädersäten. Fick ingen träff på svenska, bara engelsk (amerikanska?) Sedan är där en "dragfjäder" kopplad till bältervarnaren också, vet inte om detta är vanligt förekommande eller kopplat "bara" till lärersäten också, kabeldragningen är gemensam. Mycket kabel under sätet alltså, och dessa kablar ligger dragna sedan mot mittkonsolen ungefär där jag ska svetsa. Visserligen ovanpå tjockt med isolering, men ändå just där
En bild har kommit till molnet, det visar förarsidan framifrån. Där ser man mattan framför balken, ska skrapa rent i eftermiddag.
IMG_20200303_155210_copy_864x1152.jpg
IMG_20200303_155210_copy_864x1152.jpg (229.46 KiB) Visad 794 gånger
av Erik Å
#1368087
Såvitt jag vet så byggdes våra bilar för 20 års livslängd men det känns som om rostskyddet är förbrukat vid 15 år ungefär...
Efter det så hänger den praktiska livslängden på hur ofta man blöter ner bilen (eller om man nu förnyar rostskyddet)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1368137
Här står den stackars patienten på 4 bockar och väntar på operation
IMG_20200303_153620_copy_864x1152.jpg
IMG_20200303_153620_copy_864x1152.jpg (216.63 KiB) Visad 736 gånger
Hyfsat renskrapat....
IMG_20200303_155314_copy_864x1152.jpg
IMG_20200303_155314_copy_864x1152.jpg (210.1 KiB) Visad 736 gånger
Här är 2 bilder på höger sida, den övre är framför balken i hjulsprutet från framhjuet. Den nedre bilden är bakom balken, i kanten mot tröskellådor är där en mindre rostskada också.
Har även efter 7 sorger osh 8 bedrövelser fått ut alla mattor och isolering. Fått montera ut båda sätena hela mittkonsolen, all plast längs tröskellådorna och på mittstolpen. Även sidorna framför dörrarna och även monterat bort bränsleboxen. Allt utmonterat ligger i skuren, mattorna åker på en omgång men högtryckstvätten. Bilen kommer att bli ordentligt rengjord inuti, det har den inte varit på många år. Ska även försöka få ordning på rumpvärmen, båda reläerna har bränt kontaktstyckena, kablarna under förarstolen är avklippta och kontaktstyckena till ryggstödet på båda sätena är urkopplade av någon anledning. Ska ohmmäta och se om det är lönt att göra något, i så fall blir det en enkel inkoppling med "vanliga" reläer
Bilagor
IMG_20200303_155341_copy_864x1152.jpg
IMG_20200303_155341_copy_864x1152.jpg (174.82 KiB) Visad 736 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1368147
Förmiddagens bilder, det blev fullt bak i bilen.....
IMG_20200304_122949_copy_864x1152.jpg
IMG_20200304_122949_copy_864x1152.jpg (194.77 KiB) Visad 729 gånger
Här har jag knackat bort lös rost, man ser stenläggning under bilen. Skar rent kanterna i eftermiddag och ska klippa till plåt i morgon
IMG_20200304_123012_copy_864x1152.jpg
IMG_20200304_123012_copy_864x1152.jpg (213.11 KiB) Visad 729 gånger
Detta är ett kontaktstycke på förarsidan till bl.a rumpvärmen, det har gått fukt i den och ärgat ordentligt. Trodde först att det är från värmepaketet, men det hittar jag inget belägg för
IMG_20200304_123113_copy_864x1152.jpg
IMG_20200304_123113_copy_864x1152.jpg (248.95 KiB) Visad 729 gånger
Någon tidigare har skurit av isolermattanpå förarsidan. Jag gjorde samma på på passagerarsidan så jag slapp ta ner hela värme och ventilationsanläggningen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo 245 med AC

Även 240 hade vacuumstyrt när de hade AC[…]

V-däck sålda Mattor finns kvar :)

Säljes komplett set mattor inkl tunnelmatta t[…]

Gj8rde samma sak själv, en gripklo fixade bi[…]