Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickSax
Har en 740 GLT 16v 88b som det har uppstått ett konstigt fenomen på. Det försvinner glykol men det kommer tillbaka igen antar jag.

Har nyligen bytt vattenpump.
Hade problem med vatten på golvet förarsidan och bakom förarstol. Har varit upp med hela mattan här om dagen och från vad jag kunde se så var det luckan vid kopplingen som var boven. Vattnet på golvet var inte glykol blandat. Det problemet är förhoppningsvis löst.
Det bubblar ingenting i expansionskärlet och luktar inte avgaser i det. Inget tecken på att olja försvinner eller att det är vatten i oljan varken stickan eller locket på ventilkåpan.
Jag kan se att det tränger ut lite glykol från 2 slangar men det är alldeles för lite för att tömma den samt har bilen stått i 48 timmar och inte en blå fläck under bilen så långt ögat kan nå...
Gick ut och kollade idag vid ungefär -2 grader och då var det bara glykol vid hålet där de ska rinna ner till kylarn. Såg helt tomt ut om man tittar från sidan.

Håller på att bli tokig. Någon som har något tips på vad som skulle kunna vara tokigt?

Tack i förhand :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är du säker på att nya vattenpumpen inte läcker? Om man köper "noname"-grejer kan man aldrig vara säker, råkade ut för att en ny pump läckte på en R19 jag hade.. :-)
Läckande pump brukar avslöjas av att det blir grön gegga i inspektionshålet vid lagret (om det nu finns nåt sånt)
Och det är inte så att du har kvar luft nånstans i systemet som expanderar när motorn är varm och trycker upp nivån men får den att falla när luftbubblan krymper då motorn kallnar..
Det kan eventuellt gå att lyssna sig fram till en läcka om man försiktigt släpper ut övertrycket när motorn är varm och sen låter den kallna. Då blir det undertryck i systemet och finns det en läcka så sugs luft in där.. Borde pysa och fräsa lite svagt :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du "tryckt dit" vattenpumpen ordentligt? Mindre kofot, däckjärn större skruvmejsel krävs. Det läcker (ofta) vid tätningen mot topplocket. Då ser man nästan aldrig läckan, det sipprar ut när du stängt av motorn varm och då dunstar det direkt, efter tid kan det färga blått (eller vad för färg du har på glykolen). Det tog mig flera år innan jag hittade läckan där, bytte vattenpump när ja fick bilen (745-GLT 16V) för den läckte ordentligt sedan tog det flera år innan det började läcka (fyllde i 1 -2 dl 2 -3 ggr om året). Hade bort och bytte packningen och gummitätningarna för 2 år sedan och den är tät nu. Dock, fyller jag den upp till strecket i expansionskärlet så försvinner det ganska omgående så det är ungefär 2 cm högt i botten. Sedan försvinner det inte mer. Tittar jag på kärlet när motorn är varm syns det inget, men när motorn kallnat är där 2 cm igen. Om jag då skulle fylla på igen är det nere på samma nivå efter en vecka eller så
Användarvisningsbild
av NickSax
Tack för svar! Har dragit åt pumpen ordentligt nu så får se helt enkelt från vad jag kunde se så var det inget som tyder på att de läker runt pumpen men får se helt enkelt. Pumpen är beställd från verkstad så tror inte att det är en "offbrand" pump. Fyllde på med glykol till ungefär långfinger bredd ifrån max. Så nu gäller det att hålla tummarna att det inte börjar om. Ska byta termostat också i samma veva och se om det skulle va något med den kanske... :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
NickSax skrev:Har dragit åt pumpen ordentligt nu
Det är inte åtdragningen av pumpen jag menar utan trycket uppåt mot topplocket innan du drar fast den. Alltså innan du drar fast pumpen och alla skruvarna sitter i måste du trycka upp hela pumpen mot topplocket med hjälp av något verktyg som jag skrev ovan. Och medan du fortfarande trycker, skruva fast skruvarna som håller pumpen. Så har det varit på alla Volvos motorer "sedan Hedenhös", dock vet jag inte hru det är nu (efter B200/230).

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]