Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av peterpan2000
Hej, har köpt en 16v som stått i 2 år.
Så jag gjorde en service med den direkt, med biltemas syntet olja (10w40) dumt kanske?

Men, när jag startade upp den för köra till jobbet imorse så tickade den på tomgång. Satte skruvmejsel mot ventillocket men hörde inget därifrån. Tycker det kommer från spridarna/insuget. Hm. Bilen går inte illa eller liknade.

Ticket är borta helt å hållet när den är varm. Men märker det endast vid tomgång när den är kall.

Vad ska jag göra, vad kan det vara? Ska testa byta till oljan det ska vara till bilen (alltså 5w40 helsyntet) samt köpa någon injector cleaner från mekonomen. Eller är det meningslöst, vad hade ni gjort?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det sitter hydrauliska ventiltryckare på denna motor. Det är säkert om som tickar, det gör dom på min också. Jag har kört min motor i alla år jag haft den på Biltema Semisyntetisk 10W40 k (gön dunk) och det har funkat bra. Bytte till Biltema Classic 20W50 mineral olja i höstas, tyckte det skulle vara bättre (snart 50000 mil) men den har tickat kall hela vintern. Står en grön dunk 10W40 i garaget nu.... 😄
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Tippar på lyftarna eftersom den blir tyst när den är varm. Byte till 5w40 och köra i någon invändig rengöring av motorn innan bytet kan hjälpa lite. Men i slutänden så får man byta lyftare och man vill bli av med ljudet. Så länge den blir tyst när den blir varm är det ingen fara.
av Tompan60
Normalt för en bil som stått i 2 år. Kommer ge sig med tiden... tickandet. Bra om du tar en Lång styrning ibland. Typ 10 mil landsväg så du får bra värme i motorn.
av peterpan2000
Lite uppdatering;
Bytt olja nu till castrol 5w40, samt så blandade jag den nya oljan ihop med WYNNS HYDRAULIC VALVE LIFTER CONCENTRATE. Körde nu en 10 mil ikväll, så då är det frågan imorgon bitti hur det låter när den är kall. :)
av peterpan2000
Men, om felet återstår imorgon. Vad ska jag göra då tro? Jag är lite erfaren och kan skruva helt ok. Men helst inget jag ger mig på om det verkligen inte behövs. Vad skulle en verkstad ta för att byta en/två lyftare om man står för lyftaren?
Eller är det bara till att köra och vara glad?
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Jag skulle bara köra vidare som det är. Att en motor tickar som kall och fungerar annars normalt är inget ovanligt. Det är värre åt andra hållet att ventiler inte stänger ordentligt, det slutar med brända ventiler.
av peterpan2000
Uppdatering igen:
Startade upp bilen 06.00 imorse och ingenting hördes! :) Får hoppas det håller i sig, om det var oljan eller den magiska blandningen, det vet jag inte.
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]