Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvofreak98
Hej jag har haft funderingar på att skaffa ett 940 drift projekt, men jag har inte förstått så mycket om det.
Tänkte att jag skulle försöka få bilen väglaglig så tänkte kolla om det finns någon som kan lite mer än mig som kan förklara hur det går till.
Min tanke är att jag ska använda en b230fk som grund och byta turbo, spridare, kolvar och stakar m.m
Lite ombyggnation på karossen blir det också så som att
Bredda skärmkanterna, bygga båge och rörchassi.
Frågan är om man kan få igenom detta med regbess eller ifall man måste gå igenom sfro eller om det är lika bra o ba skita i o regga o bara köra till bana pä ett släp.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att ta den på släp är en bättre lösning än att försöka få den laglig. Det är enklare att bygga en bra tävlingsbil på det viset.

Börjar man byta turbo och spridare så går det inte att registrera med den motorn. Och att gå via SFRO kan vara en lösning, men det blir extra pengar på en bil som du i värsta fall kör sönder rätt fort. Olyckor händer i motorsport. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med rörchassie, men börjar man bygga om hjulupphängningar och bärande delar blir det svårare att få den godkänd på gata.
av Volvofreak98
Min tanke va att sticka ut lite från mängden o kanske kunna köra den lagligt på gatan, med rörchassi m3nade jag fronten och bak på bilen gen att bygga med fyrkantsprofil för att förstärka dom delarna
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Den krassa verkligheten är att om man planerar att bygga om motorn lite mer avancerat, bygga bur och bash-bars så är det bättre att bygga en bil enbart för bana. Annars lär man bygga en sämre och dyrare bil för att den ska vara laglig på gatan och banan. Har man däremot tanke om en enkel bil, typ styrvinkelkit och chiptrim, då kan man kombinera gata och bana på ett vettigare sätt.
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]