Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mickem55
Hej! fick nedslag på anliggand broms fram på bettan, konstaterade att det var lika bra att byta oken då kolvarna satt fast och var angripna. Åkte till biltema och köpte på mig nya ok art 665032 och 665033 samt belägg 659740 och skivor 640912. Monterade och provkörde och allt var bra till jag senare såg att det är VÄLDIGT tight mellan fälgen och oken!!! (Det är så tight att jag letat i fälgen efter skrapmärken utan att hitta något) Har jag köpt fel ok?
/Micke
Edit 740 - 88 utan ABS med 2 slangar till oket b230f
Senast redigerad av 1 mickem55, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Har som oftast varit med om att biltema inte har ok i originalutförande . De skiljer sig väldigt mycket från utbytesok. Så du har säker fått enligt dem rätt ok. Tar det inte i någonstans och fungerar så är det nog som det ska vara.
Användarvisningsbild
av lennarte
På denna årsmodell finns 2 olika skivor, den du köpt är 262 mm och 287 mm som sitter på "min" 88B med 16V motorn (159 hk). Dessa skivor (ok och belägg) satt även på 760 och "kräver" 15" fälgar, förmodar att du har 14"
Jag köpte nya ok bak till min 740 för något år sedan på Biltema och det var fabrikat Lucas (ATE original) och dom fungerar bra
Lite onödigt vetande,
Joseph Lucas var förr Englands svar på Tysklands Robert Bosch men fordonskomponenterna ägs sedan länge av Magneti - Marelli som är ett Italienskt företag för fordonskomponenter. Broms delen för större fordon (lastbilar) såldes för c:a 20 år sedan till TRW (bromsar, styrning, fjädring), som är en del av ZF som tillverkar bl.a broms, växellådor (bl.a BMW) m.m till fordonsindustrin, men även till industrin tåg flyg m.m......
Snacka om rundgång. Undrar var bromsok en Biltema tillverkas i denna "röra" :-D :-D
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]