Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Turre
Hej!

Volvo 740 1988, b230f

Allt började med att spridarna inte öppnade. Hittade inga fel men när jag bygla den gröna kabeln från störningsrelät på expansions kärlet (spridarrelä) till en plus öppnade dom och bilen startade.

Nu några dagar senare skulle jag starta den igen, men ingen gnista. Har bytt fördelarlock, rotor, tändspole, tändmodul och tändkablar. Även provat ge spolen direkt plus. Och även kollat så att kamremen inte kuggat. Fortfarande ingen gnista. Men sedan märkte jag att varje gång jag vrider på och sedan av tändningen så slår den en gnista (behöver inte ens harva på starten) och bränslepumpen går en kort stund.

Kommer inte på nån lösning på problemet, rätt förvirrande för en som inte skruvar så mycket!
Så är de nån här som har nån gissning?

Mvh Turre
Senast redigerad av 1 Turre, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Tidig eller sen -88? Om den är sen så har den diagnostikbox. Om du använder den kan du i bästa fall ha kommit en bit på vägen. Diagnostikboxen sitter på vänster fjäderbenstorn. Har du en tidig -88 så har du dessvärre inte denna möjlighet. Du kan lätt kolla vilken du har. Har du Lambdasonden uppe i grenröret. Då har du en tidig -88. Har du förutom diagnostikboxen på fjäderbenstornet Lambdasonden nere på avgasröret alldeles intill katalysatorn, så har du en sen -88.
Det finns instruktioner här på forumet hur du använder diagnostikboxen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Både gnista och pumpar styrs av bränslereläet som i sin tur får signal från en givare i antingen i fördelaren eller i sprängkåpan (beroende på årsmodell). Allt under "överseende" av tänd och bränsleboxen. Radioavstörningreläet får också styrspänning från bränslereläet. Kopplar du förbi avstörningsreläet så har du spänning på spridarna "dygnet runt" vilket inte kan vara "nyttigt"
av Turre
Kopplade bara förbi det vid start, bilen gick som en klocka! Tycker det är konstigt att jag tappa gnistan andra gången jag skulle starta den, och att den slår en gnista när jag vrider av tändningen :-/
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]