Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Jag skulle byta fjäderbenslagringarna på min 960 -97a då de uppenbarligen är sopslut. Funderade på om jag även skulle byta stötdämparna då jag ändå river ner allt, men då bilen inte verkar specielt gungig vid "gungtestet" lät jag bli att beställa nya.

När jag nu tagit isär vänster fjäderben kan jag utan svårighet trycka ihop stötdämparen hela vägen med ena pekfingret. Den åker dessutom inte isär igen när jag släpper. I min värld är denna dämpare kass, men varför har då inte bilen känts gungig? Så vitt jag vet är det en gasdämpare som sitter original? Känns inte så kul att montera ihop detta, så funderar på att köpa nya ändå??
Användarvisningsbild
av GLIZ
bönan skrev:Jag skulle byta fjäderbenslagringarna på min 960 -97a då de uppenbarligen är sopslut. Funderade på om jag även skulle byta stötdämparna då jag ändå river ner allt, men då bilen inte verkar specielt gungig vid "gungtestet" lät jag bli att beställa nya.

När jag nu tagit isär vänster fjäderben kan jag utan svårighet trycka ihop stötdämparen hela vägen med ena pekfingret. Den åker dessutom inte isär igen när jag släpper. I min värld är denna dämpare kass, men varför har då inte bilen känts gungig? Så vitt jag vet är det en gasdämpare som sitter original? Känns inte så kul att montera ihop detta, så funderar på att köpa nya ändå??
En sån stötdämpare är kass.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av bönan
White skrev: lör 01 feb 2020, 17:34 Kan rekommendera Bilstein B6/B8.
Svårt på 960 utan modifieringar, går ju inte att byta insatsen. Det fick bli Monroe Reflex, det var vad Mekonomen hade. Dom verkar ha hyfsade omdömen i alla fall.
av RMn
Det går att bygga om stötdämparbenen till V90/960 för att få justerbara stötdämpare (bättre än Bilsteins). Se inlägg byte stötdämparinsats 960, S/V90 från nov 2019, där jag förklarat tillvägagångsättet.
av bönan
RMn skrev:Det går att bygga om stötdämparbenen till V90/960 för att få justerbara stötdämpare (bättre än Bilsteins). Se inlägg byte stötdämparinsats 960, S/V90 från nov 2019, där jag förklarat tillvägagångsättet.
Ja jag läste tråden och övervägde det, men fick bli vanliga stötdämpare istället (=nya fjäderben). Bra tips dock! :)
Användarvisningsbild
av annalopez
RMn skrev:
Det går att bygga om stötdämparbenen till V90/960 för att få justerbara stötdämpare (bättre än Bilsteins). Se inlägg byte stötdämparinsats 960, S/V90 från nov 2019, där jag förklarat tillvägagångsättet.
Det bästa tips någonsin

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]