Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en 740 -86, B230A, förgasare.
Den är svårstartad ibland, eller går inte starta. Jag tror att det är när den är halvvarm. Startar när den är kall och när den är varm.
Har fått tips att byta tempgivare och bränslepumpsrelä. Men det sitter inget relä bakom askkoppen. Visst ska det sitta ett vitt relä där på min bil??
Hej!
Har du en b230A så har den mekanisk pump och saknar elektrisk bränslepump och därmed också oränslepumpsrelä. Den har heller inte någon tempgivare utan i stället en mekanisk choke.
Att din bil är svårstartad kan kanske bero på att oljefilmen är "bortspolad " vilket gör att dert blir låg kompression.

mvh, Bengt
Svårstartad varm brukar oftast vara dåloga pulsair-ventiler. Går en svart tvådelad slang lite snett tvärs ventilkåpan. Dra av den vid de två ventilerna, starta motorn, då får det inte komma avgaser från de två ventilerna när du gasar. Gör det så då får du byta ventilerna eller plugga rören.
Är pulsair ventilen svartsotig då är den kass. Bortspolad oljefilm får du om du startar bilen o tex. backar ut den från garaget och stannar motorn direkt utan att varmköra. Då vräker motorn in så fet bränsleblandning så den tvättar bort oljan från cylindrarna. Detta gerdock inte problem vid varmstart och inte på 230.
rd350 skrev: sön 05 jan 2020, 17:50 ..däremot på de "vita" motorerna är det vanligt med utebliven komp pga. suradmotor.
Är det säkert att det där inte är en myt? Jag försöker provocera fram "gräsklipparsyndromet" men motorn har hur fin komp som helst och smäller igång direkt :-D
Erik Å skrev:
rd350 skrev: sön 05 jan 2020, 17:50 ..däremot på de "vita" motorerna är det vanligt med utebliven komp pga. suradmotor.
Är det säkert att det där inte är en myt? Jag försöker provocera fram "gräsklipparsyndromet" men motorn har hur fin komp som helst och smäller igång direkt :-D
Det är ingen myt, ganska vanligt på ”de vita”, händer dock inte på rödblockare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sudden78 skrev: mån 06 jan 2020, 05:00 Det är ingen myt, ganska vanligt på ”de vita”, händer dock inte på rödblockare.
Skönt att ha en "vitblock" som inte är drabbad av myt eller vad det nu är, den smäller igång på tredje kompressionsslaget även om man försökt sura ner den med flit! :-D
Hörs på startmotorn att kompressionen är helt okej..
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]