Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare allihop, har en 230F som vill inte helst starta kall men är den "operationstemp" så startar han. Bytte bensinpump i somras då den gick sönder, men nu på senare tid så vill han inte starta ska också tillägga att den gick nästan som den skulle i somras. Det jag har bytt under tidens gång är:

Filter (Bosch) Pump (Regina pump då det är en regina)
Tändstift
Pumprelä
Tempgivaren

Och juste ja man måste tugga på startmotorn i typ 2-3 min för att den ska starta kall, när den väl startar så går den på 3 cylindrar. Någon som har några idéer?
Går den hela tiden på 3 cyl. Eller bara när den startar? Startar den kall på 3 cyl. och går riktigt efter ett tag kanske det vara att det fuktar in vatten i en cylinder över natten (toppackning)
Den går på 3 när man startar och går på alla senare, misständer men blir bättre efter några km (tempmätaren står mellan kall och medeltemp då börjar han gå bättre. Märkbart slöare kall under 2-2.5k varv. Märkte att motorn börja skaka mer än vanligt när jag ryckte cyl 3s tändkabel dom andra gick ner fint i varv bara. Om man varvar så går varvet ner till 400-500 och sen till 700 och liksom hela bilen skakar. Ska man byta tändkablar tro? Sen så om man trycker full gas så hör man att han suger luft, ska man verkligen höra det? Märkte att den var lättare att starta idag då det är typ 7 grader varmt här.
Rekommenderar ett komp.prov för att e.v utesluta om det är motor fel. Om motorn går märkbart sämre när du rycker 3-ans kabel än dom andra så är det den cylindern som den går "bäst" på. Vilket betyder att dom andra 3 skulle vara sämre.
Grosch2000 skrev:Fick detta 10,9,8 från alla cylindrar
Då är det säkert tändnings relaterat. Har du multimeter så mät på pinnen inuti fördelarlocket till tändkabelns ände vid stiftet, brukar ligga på c:a 2000-5000Ω. Dom ska vara ganska lika, även den till spolen. Ta bort tändkablarna från fördelarlocket (försiktigt) och se om det ärgat i hålen eller på kablarna. Är detta Ok så byt tändstiften. Kolla noga på dom efter antydningar å rost på elektroderna, kan betyda fukt i cylindern (toppackning)
Du har en tändspole/slutsteg som är sammanbyggt till en enhet, detta är inte det mest hållbara systemet. Brukar fela där. Kolla även efter vakuum läckor, du har en slang till en MAP-sensor (sitter vid torpedväggen, förarsida) istället för LMM som på dom flesta andra modeller
Grosch2000 skrev:Haha det visade sig att det var kammen som har hoppat ett hack men nu går den som den ska tusen tack annars :)
Det är nog vanligare än man kan tro. Dom allra flesta vet inte att en kamrem töjer sig lite med åren och Volvo rekommenderade att den skulle "efterjusteras" vid servicen när denna motorgeneration var ny på -70-talet. Dock vet jag inte om det fanns kvar på -90-talet

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]