Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Jag har en volvo 945 Turbo som jag har bytt stödlager och tyvärr fått lite problem med obalans i kardanstången, tack vare dåliga råd misstänker jag.

Dom sa till mig att när man delade på kardanstången så kunde den enbart sättas ihop på ett sätt pga att splinesen skulle bara passa på ett sätt. Så jag bytte stödlagret gick väldigt smidigt, lägret snurrade lätt och fint. Så jag lyckades få ihop kardan halvorna efter lite meck. men dom gick väldigt lätt och fint ihop, utan våld. Men sedan märkte jag vid provkörning att det var väldigt mycket vibrationer från kardan pga av obalans misstänker jag.

Jag la märke till när jag satte ihop det, att det fattas en splines i den främre kardanhalvan. på den bakrehalvan såg det ut att vara en gjutmärke på infästningen till knutkorset. kan dessa vara en nollmarkering? (vet inte om dom två markeringarna står emot varandra just nu). Vet någon om det finns några andra markeringar? annars får jag helt enkelt plocka isär det och prova mig fram.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få Med vänlig hälsning Tom
Felet ligger till 99% i stödlagerhållaren! 9 av 10 som byter får vibrationer i karossen.

Problemet är att dom nya stödlagerhållarna är för solida och kan inte flexa. Jag hade ett helsike att hitta
en stödlagerhållare som funkade när jag bytte på min. Långt om länge hittade jag i alla fall en från Pro Parts
som kunde flexa och som funkade, bl.a LMR säljer dom.
White skrev: tor 26 dec 2019, 21:21 Felet ligger till 99% i stödlagerhållaren! 9 av 10 som byter får vibrationer i karossen.

Problemet är att dom nya stödlagerhållarna är för solida och kan inte flexa. Jag hade ett helsike att hitta
en stödlagerhållare som funkade när jag bytte på min. Långt om länge hittade jag i alla fall en från Pro Parts
som kunde flexa och som funkade, bl.a LMR säljer dom.
Okej, mitt stödlager var ifrån Pro Part också. tyckte kvalitén på själv stödlagerhållaren kändes verkligen kass. svetsmuttrarna som man skruvar fast själva hållaren i plåten. en svetsmutter fattades och den andra som var där, satt helt snett så fick bli två vanliga låsmuttrar. sen reagerade jag på att kardan vart väldigt stum i hållaren.

Hur grov kardan har du? Min bil har den grova kardanen (m90) så det blir ännu mindre gummi som fjädrar

Så du tror det inte är obalansen i kardan som är det stora problemet?
Okej misstänkte att dom inte tillverkar grejerna själva utan kanske köper partier, så kvaliten kanske kan svikta lite. Jag har förr i dom ungre åren skruvat väldigt mycket volvo sug bilar med m47/m46 och då bytte man främre kardan halvan flera gånger och man labba runt och har aldrig fått vibrationer tidigare då.

jag får kolla runt lite får väl ev köpa ett från volvo.

jag får tack för väldigt snabbt och bra svar !
Kolla så vinkeln på själva lagerhållaren blir "rak" vid monteringen. När man håller upp kardanen ska konsollen/plåten under lagerhållaren komma plant med infästningen i balken. Går att bocka med milt våld.... Tyvärr har kvaliten på reservdelarna blivit sämre över lag till de äldre bilarna......
Jag har haft exakt samma problem på min 945;a från 1991, men det löste sig. Man måste markera exakt hur splinesen satt på kardanaxeln när man drar ur den bakre delen. Även hur hardyskivan satt längst fram måste markeras. Likadant kardanknuten längst bak. Har man inte gjort det, så får man prova sig fram och ändra ett steg i taget. Jag använder färgpenna. Jag köpte min stödlagerhållare på V-parts. Lagret var trögt att få i, men det gick att använda ett något mindre lager att lägga ovanpå lagret och knacka i med hammare, så det inte skadades. Jag hade sönder lagret första gången, men köpte ett till. Andra gången gick det. Mvh Tobias
Gick kardanaxeln lätt i splinesen när du satte i den som du beskrev, så sitter det troligtvis i rätt läge där. Jag tror det är gjort så att i rätt läge, så går det lätt att få i. Felet sitter troligtvis där längst fram mot växellådan, där hardyskivan sitter. Har du glömt hur skruvarna ska sitta, så får du titta på en annan bil. Enligt gör-det-själv boken, så ska skruvarna dras med 80Nm, men det finns ingen bild på hur allt ska sitta ihop. Tror inte momentdragning har någon betydelse i det här ändå. Läget längst bak vid kardanknuten, tror jag har mindre betydelse. Mvh Tobias
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]