Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla kloka människor!

I mån av utrymme har jag varit tvungen att ta bort original oljekylare på min b230fk, sitter en större snurra och annan oljeretur. Jag har en oljetempmätare kopplad med givare på sandwich adaptern till oljefiltret. Jag har cirka 95-105~ grader Celsius enligt mätaren som arbetstemp. Ibland kan det stiga till 110 om jag kör långt eller hårt (blir lite mycket hård körning nu när jag precis monterar allt skojigt).

Är det här fungerande temperaturer för 5w40 fullsyntet eller borde jag köpa en extern oljekylare? Jag är lite rädd för att en extern oljekylare kanske blir för kallt och att jag får en alldeles för låg temperatur, men ni med erfarenhet eller kunskap kanske kan flika in med idéer!

Tack på förhand,
Tewo22
Oljan i sig klarar temperaturen men den gör ett sämre jobb. En extern kylare med termostat är tråkiga pengar att spendera, men å andra sidan är det roligt när motorn håller länge istället. För i regel så byter man ju inte till större turbo och såna saker utan att utnyttja den extra effekten. Har du bytt till en turbo som är enbart oljekyld?
rd350 skrev:Har du monterat "skojiga grejor" :-) då ska du ha oljekylare. De externa kylarna som satt på tidiga et och ft-motorerna hade inbyggd termostat och öppnade bara när det behövdes.
Visste inte att den hade en inbyggd termostat, kul att veta! Tror du att det kan skilja i temp i resterande delar av systemet och ute vid oljefiltret då det ligger utanför blocket?
Marlboroman skrev:Oljan i sig klarar temperaturen men den gör ett sämre jobb. En extern kylare med termostat är tråkiga pengar att spendera, men å andra sidan är det roligt när motorn håller länge istället. För i regel så byter man ju inte till större turbo och såna saker utan att utnyttja den extra effekten. Har du bytt till en turbo som är enbart oljekyld?
Det vore kul om motorn håller, ja :) Tror jag får införskaffa en oljekylare. Med tanke på temperaturen just nu, borde jag köpa en något mindre extern oljekylare? Det är en oljekyld turbo, stämmer.
White skrev:Jag hade nog på något vis försökt få till en oljekylare.
Ser ut som att det får bli en innan något går sönder :)
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]