Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har nyligen införskaffat mig en volvo 940 från 1994.
Ägaren innan körde utan lmm då den förra var trasig, så jag bestämde mig för att köpa en ny. Den nya luftmassemätaren gick bra tills motorn var i arbetstemperatur. Då började den dö på tomgång och tomgången var väldigt ryckig. Motorn gick mellan på gränsen till att den dog till att nästa ögonblick varva upp ett ögonblick till 1000 varv.
När man håller jämn gas så går det så ryckigt att det inte går att köra. Det konstiga är att den går hur fint som helst utan lmm, men så fort jag sätter i lmm så börjar den bli konstig. Har testat flera luftmassemätare. Tack i förhand!

MVH,
Viggo
Kolla och skriv upp felkoder, koppla in LMM-en. Nolla felkoderna och kör i lugn takt ett par mil och kolla och skriv upp dom nya felkoderna. Sedan kan du börja felsöka. Att bilen går att köra utan LMM beror på att datorerna går in i ett "säkerhetssystem" kallat Limp Home Mode (halta hem) för att kunna gå att köra till en verkstad. Felkoderna måste nollas varje gång du ryckt ur och satt i kontaktstycket till LMM eller Lambdasonden. -94 har (om jag minns rätt) FD motorn med EGR och Puls-Air också som kan strula, vet dock inte om det finns felkod för det. -94 års 850 har felkod för fel på EGR (dock Siemens insprutning, alltså inte Boschsystem som 940), men vet ej om 940 har det.
Kolla även oljan och oljenivån i motorn. Om motorn gått länge med hög bränsleförbrukning kan motoroljan vara utspädd med bensin och vara väldigt tunnflytande, inte bra att köra med
Fick en felkod, visade sig att luftmassemätarn inte kändes av, och en del av kabeln var skarvad. Tänkte i så fall ta upp kablarna som tvinnats ihop. Kan man mäta med en multimeter för att försäkra sig om att det inte finns eventuella glapp på vägen?
Hade du då nollat alla felkoder innan och kört en runda och sedan kollat igen så det inte är någon gammal felkod?
Vilken felkod fick du? Skarvade kablar är aldrig bra, de kan lätt bli dålig kontakt.
Det finns felsökning scheman där du mäter med multimeter kablarna från kontaktstycket på bränsleboxen. Det och ett elschema så kan du baklänges "spåra" eventuella kabelbrott och/eller dålig kontakt I något kontaktstycke. Det finns flera kontaktstycke och kopplingspunkter på vägen mellan batteriet och förbrukaren.Tog några bilder i min rep.handbok (740), ska lägga in dom senare så du ser hur jag menar. Biltema har Haynes rep.handböcker och där brukar det stå en hel del. Där finns också elschema för just din motor. Volvos egna "gröna böcker" kan man ofta ladda hem, dom är utförliga och bäst, vet dock inte om dom finns till 940
Kollade lite på min 745-a (B234F motor) idag där det har varit lite taskig tomgång ett tag..... :-( det visade sig att slangen på undersidan insuget till/från oljefällan hoppat av. Den var hel men "sunkig", och den sitter nu med slangklammer. .. :x
Men, när jag skulle starta den efteråt var den nästan omöjlig att köra. Den startade och gick på tomgång, men dog direkt när jag gasade. Startade man den ned lite gas så kunde jag backa ut bilen, men körde in den igen. Tänkte...... måste glömt något. Öppnade huven och javisst.... :devil: :mad: Glömt koppla in kontaktstycket till LMM-en.... :x så om din bil går bra att köra med LMM urkopplad är där något annat fel. Är det överhuvud taget rätt LMM? , kolla dom 3 sista siffrorna. Normalt sitter på dessa motorer 007, 010 eller 016 (om jag nu minns rätt) 010 kan du glömma för den sitter på B234F årsmodell -88 -88B och -89. 007 är LH2.2 så teoretiskt ska du ha 016, om inte det finns en för motorerna med EGR, PusAir också (du har fortfarande inte skrivit vilken motor du har)
lennarte skrev:Tog några bilder i min rep.handbok (740), ska lägga in dom senare så du ser hur jag menar
IMG_20191128_074328-864x1152.jpg
IMG_20191128_074328-864x1152.jpg (126.33 KiB) Visad 1604 gånger
Bilden visar att du ska mäta från bränsleboxen. Då får du med kablar och kopplings plintar på vägen
IMG_20191128_074319-864x1152.jpg
IMG_20191128_074319-864x1152.jpg (152.02 KiB) Visad 1604 gånger
Detta är en del av elschemat för bränsleboxen. Anslutning 6 på LMM-en är för andra marknader (G är utan katalysator). Det finns 2 kopplingsplintar på vägen (R och Q) + den på LMM-en. Jordkabeln har en (H) + en kopplingspunkt ("hjulet"). Dessa är "luriga" fär dom sitter dolda i kabelhärvan så man får skära upp höljet fär att hitta dom. 31/33 är jordpunkten (förmodligen) på insuget (skruvarna till bränsleröret)
IMG_20191128_074254-864x1152.jpg
IMG_20191128_074254-864x1152.jpg (205.26 KiB) Visad 1604 gånger
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]