Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena! Har en gammal Volvo 940 som drar väldigt mycket bensin. Köpte den förra veckan som första bil och den har rullat cirka 30 tusen mil. När jag köpte den märkte jag att lambda lampan lyste. I början tänkte jag inte speciellt mycket på det men nu har jag märkt att den drar sjukt mycket bensin (säkert över 3 liter per mil). Vad ska jag göra? Har läst ut felkoderna och får felkoderna ur uttag 2 och fick de här:
2-3-2
2-2-1
1-1-3
De handlar alla om lambdasonden och undrar om det är den jag ska byta isåfall?
Kolla först efter avgasläck vid grenrör, mellan grenrör och topplock och mellan grenrör och främre avgasrör. Även mellan främre avgasrör och katalysator. Även en liten läcka där kan lura lambdasonden till att ge fel signaler till bränsleboxen. Ingen av felkoderna pekar på att Lambdasonden skulle vara fel på, bara att det är fel på "avgasblandningen" som den mäter. En läcka där det kan komma in frisk luft i "systemet" någonstans mellan LMM och Lambdasonden gör att boxen tolkar informationen och hanterar den därefter och ställer bränslemängden därefter. Är där då mer oförbränt syre än det borde vara (Lambdasonden mäter syrehalten) så ökar bränsleboxen bränslemängden för "den" tror att motorn "går snålt"
1-1-3 kan tyda på fel i själva lambdasonden, du kan dela på (koppla bort) lambdasonden genom att dela på kabeln mellan lambdasonden och bränsleboxen vid höger fjädertorn, bakom tändspolen. Det är gummi"tutta" med en kabel i som du tar isär och kör utan lambdasond. Då bör bilen ta mindre bensin och kanske gå lite bättre (eller sämre) då den går i ett förprogrammerat program, istället för att gå efter givarsignaler
Detta gäller får årsmodeller före -94 och FD motorn. Den har en annan Lambdasond.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Hej! Tack för era svar. Ibland är den väldigt svårstartad på morgonen men jag har under den senaste tiden inte haft några större problem med det. Bytte lambdasond för att testa och bilen gick perfekt i en vecka. Sen kom varningslampan på igen.
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]