Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
Gäller 740 gle 90a
Antar någon har bytt värmekran och glömt vajern.
Vajern hänger vid torpedväggen över på förarsidan.
Har försökt känna i närheten var kranen sitter, är såklart på full värme så strunta i den känns inte så aktuellt.
Måste mittkonsol mm demonteras för att komma åt den?
Dom flesta plastbitarna är redan avknäckta eller borta så kanske inte hela världen o skruva bort resten då.
Användarvisningsbild
av White
Andreas12 skrev:Kommer man åt o sätta dit vajern utan att riva ?
Genom tex sparkskyddet?
Du måste nog plocka bort sidoplasten på mittkonsollen för att komma åt? Minns inte till 100% då det är en jäkla massa år sedan jag mekade med
värmekran på bil utan ac? (Där sitter kranen i motorrummet)
av Andreas12
Utan ac.
Det sprider lite ljus över varför jag inte hittar den.
Understa slangen kändes lite glappig , det gör den om någon satt rör ist för kranen..
Då sitter troligen kranen inneifrån och ut genom torpedväggen.
Tur det finns taklucka så man kan släppa ut värmen ...
av rd350
Du behöver bara ta panelen över pedalerna (ljudvallen) sen sitter kranen på slangen genom torpeden. Kranen sitter med bajonettfattning inifrån torpeden med ena anslutningen på insidan och andra i motorrummet. Förmodligen är reglagearmen avknäckt från kranen.... Går ibland att limma om man har tur. Eftermarknadskranar som finns nu är sämre än original som inte heller dom var av nån vidare kvalite.
av Andreas12
rd350 skrev:Du behöver bara ta panelen över pedalerna (ljudvallen) sen sitter kranen på slangen genom torpeden. Kranen sitter med bajonettfattning inifrån torpeden med ena anslutningen på insidan och andra i motorrummet. Förmodligen är reglagearmen avknäckt från kranen.... Går ibland att limma om man har tur. Eftermarknadskranar som finns nu är sämre än original som inte heller dom var av nån vidare kvalite.
I detta fall fanns inget av det kvar.
Ersatt med rör.
Låter som det är slöseri och köpa en ny då?
Kanske bättre o sätta en kran på slangen bara , då får man styra den därifrån ist för på panelen men lär hålla för all framtid.
Hur har andra löst det?
Användarvisningsbild
av White
Andreas12 skrev:
rd350 skrev:Du behöver bara ta panelen över pedalerna (ljudvallen) sen sitter kranen på slangen genom torpeden. Kranen sitter med bajonettfattning inifrån torpeden med ena anslutningen på insidan och andra i motorrummet. Förmodligen är reglagearmen avknäckt från kranen.... Går ibland att limma om man har tur. Eftermarknadskranar som finns nu är sämre än original som inte heller dom var av nån vidare kvalite.
I detta fall fanns inget av det kvar.
Ersatt med rör.
Låter som det är slöseri och köpa en ny då?
Kanske bättre o sätta en kran på slangen bara , då får man styra den därifrån ist för på panelen men lär hålla för all framtid.
Hur har andra löst det?
Min kran delade sig på mitten för ett tag sedan, jag monterade då en ny kran. Men nu var det lätt för jag har ECC.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har inte 740 utan AC också spjäll för luftblandningen? I så fall i (om det fungerar) behöver man ju bara öppna kranen för kylarvattnet på sensommaren och stänga den på senvåren . Och på vintern sköta värmen bara med luftblandningen.
av Andreas12
lennarte skrev:Har inte 740 utan AC också spjäll för luftblandningen? I så fall i (om det fungerar) behöver man ju bara öppna kranen för kylarvattnet på sensommaren och stänga den på senvåren . Och på vintern sköta värmen bara med luftblandningen.
Borde vara antingen kran eller spjäll..
Annars hade det varit meningslöst med kranen.
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]