- sön 10 nov 2019, 23:35
#1347300
Hej! har lite problem med min Volvo 944 2.3 S från 1996
När jag startar bilen vid kallstart så är den svårstartad låter även som att den startar på 3 cylindrar och inte på alla 4 cylindrar den pendlar mellan 500-1500 R/MIN, Bilen kan även dö när den står på tomgång vid kallstart.
Låter jag bilen stå på tomgång ett tag så börjar han gå på alla 4 cylindrar men motorn skakar väldigt, men när motorn är varm så har den en normal tomgång ibland ligger den på 900R/MIN eller 1100R/MIN. Men står bilen ett tag på tomgång så tänds motorlampan (lambdasond lampan) och får samma symtom som vid kallstart att den pendlar mellan 500-1500R/MIN.
Har testat en hel del saker för att fixa problemet men hittar ingen lösning
Har testat följande
Testade att rycka LMM kabel när motorlampan inte lyste då gick bilen tystare och jämnare men lät som det gick lite oroligt tyckte jag.
Testat att kolla med start gas på alla vakuum slangar och hitta ett ställe där bilen reagerade en 3 vägs koppling mellan 3 vakuumslangar annars så verkade det vara tätt.
Testade att rycka tänd hatten till cylindrarna en åt gången tyckte bilen ändra sig minimalt när jag ryckte kabeln till 3 cylindern.
Här är några delar som är rätt så ny bytta i motorn och ungefär när det gjordes
alla tändstift samt Gcp Ventil, Packning, oljefilter, fördelararm, Gcp Luftfilterinsa samt fördelarlock blev bytt 25/10-2018
Tändledning bytt 7/11-2018
Har även bytt Lambdasond 5/10-2019
Kan tillägga att jag har öppet filter och att bilen är en LTT från början men är ''omgjord till FTT''.
Har även filmat och lagt upp en video på Youtube som visar en kallstart med bilen och hur motorn låter
(Länk nedan till videon)
Någon annan som har haft samma problem eller vet vad felet kan vara?
När jag startar bilen vid kallstart så är den svårstartad låter även som att den startar på 3 cylindrar och inte på alla 4 cylindrar den pendlar mellan 500-1500 R/MIN, Bilen kan även dö när den står på tomgång vid kallstart.
Låter jag bilen stå på tomgång ett tag så börjar han gå på alla 4 cylindrar men motorn skakar väldigt, men när motorn är varm så har den en normal tomgång ibland ligger den på 900R/MIN eller 1100R/MIN. Men står bilen ett tag på tomgång så tänds motorlampan (lambdasond lampan) och får samma symtom som vid kallstart att den pendlar mellan 500-1500R/MIN.
Har testat en hel del saker för att fixa problemet men hittar ingen lösning
Har testat följande
Testade att rycka LMM kabel när motorlampan inte lyste då gick bilen tystare och jämnare men lät som det gick lite oroligt tyckte jag.
Testat att kolla med start gas på alla vakuum slangar och hitta ett ställe där bilen reagerade en 3 vägs koppling mellan 3 vakuumslangar annars så verkade det vara tätt.
Testade att rycka tänd hatten till cylindrarna en åt gången tyckte bilen ändra sig minimalt när jag ryckte kabeln till 3 cylindern.
Här är några delar som är rätt så ny bytta i motorn och ungefär när det gjordes
alla tändstift samt Gcp Ventil, Packning, oljefilter, fördelararm, Gcp Luftfilterinsa samt fördelarlock blev bytt 25/10-2018
Tändledning bytt 7/11-2018
Har även bytt Lambdasond 5/10-2019
Kan tillägga att jag har öppet filter och att bilen är en LTT från början men är ''omgjord till FTT''.
Har även filmat och lagt upp en video på Youtube som visar en kallstart med bilen och hur motorn låter
(Länk nedan till videon)
Någon annan som har haft samma problem eller vet vad felet kan vara?