- tor 31 okt 2019, 19:31
Hej,
Håller på med en 940 b230fb -94
Inga felkoder på bränsle och tändning. (1-1-1)
Det började med att bilen var svårstartad och gick lite trött (man fick köra lugnt för att den skulle funka).
Ett hål i främre röret fixades (före katalysator)
Tankpumpen byttes.
Hallgivare byttes - här var största problemet.
Bilen är nu lättstartad och går fint - men under körning så tvekar bilen relativt ofta eller rycker vid vissa lägen (tex. rödljus eller gaspådrag).
Bränsletryck när jag mätt på tomgång ligger på 2.5 med regulator. 3.0 när bilen går på starten.
Huvudpumpen är högljudd men verkar ju ge tryck. Slår man av bilen sjunker trycket ner till ~0.5 på ca: 30 sekunder.
Drar man ur LMM på tomgång går bilen mycket illa, så jag tror den fungerar.
Stiften är fina. Fördelarlock och rotor är i helt ok skick (lite olja på insidan av lock, men beteende är oförändrat efter rengöring).
Lite dåliga kontakter till lambdasonden har åtgärdats (inga felkoder eller motorlampa innan dock).
Vad kan man tänkas testa härnäst?
Lugn-kör man bilen så ’går den’ men det är med stor frustration, för när bilen tappar orken eller tvekar är det extremt påtagligt.
Jag har sökt runt på detta men inte hittat lösningen för mig - ännu...
Hoppas någon kan bidra med ett bra tips för att komma framåt.
Håller på med en 940 b230fb -94
Inga felkoder på bränsle och tändning. (1-1-1)
Det började med att bilen var svårstartad och gick lite trött (man fick köra lugnt för att den skulle funka).
Ett hål i främre röret fixades (före katalysator)
Tankpumpen byttes.
Hallgivare byttes - här var största problemet.
Bilen är nu lättstartad och går fint - men under körning så tvekar bilen relativt ofta eller rycker vid vissa lägen (tex. rödljus eller gaspådrag).
Bränsletryck när jag mätt på tomgång ligger på 2.5 med regulator. 3.0 när bilen går på starten.
Huvudpumpen är högljudd men verkar ju ge tryck. Slår man av bilen sjunker trycket ner till ~0.5 på ca: 30 sekunder.
Drar man ur LMM på tomgång går bilen mycket illa, så jag tror den fungerar.
Stiften är fina. Fördelarlock och rotor är i helt ok skick (lite olja på insidan av lock, men beteende är oförändrat efter rengöring).
Lite dåliga kontakter till lambdasonden har åtgärdats (inga felkoder eller motorlampa innan dock).
Vad kan man tänkas testa härnäst?
Lugn-kör man bilen så ’går den’ men det är med stor frustration, för när bilen tappar orken eller tvekar är det extremt påtagligt.
Jag har sökt runt på detta men inte hittat lösningen för mig - ännu...
Hoppas någon kan bidra med ett bra tips för att komma framåt.