Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BJH
Hej,
Håller på med en 940 b230fb -94
Inga felkoder på bränsle och tändning. (1-1-1)

Det började med att bilen var svårstartad och gick lite trött (man fick köra lugnt för att den skulle funka).

Ett hål i främre röret fixades (före katalysator)
Tankpumpen byttes.
Hallgivare byttes - här var största problemet.
Bilen är nu lättstartad och går fint - men under körning så tvekar bilen relativt ofta eller rycker vid vissa lägen (tex. rödljus eller gaspådrag).
Bränsletryck när jag mätt på tomgång ligger på 2.5 med regulator. 3.0 när bilen går på starten.
Huvudpumpen är högljudd men verkar ju ge tryck. Slår man av bilen sjunker trycket ner till ~0.5 på ca: 30 sekunder.

Drar man ur LMM på tomgång går bilen mycket illa, så jag tror den fungerar.
Stiften är fina. Fördelarlock och rotor är i helt ok skick (lite olja på insidan av lock, men beteende är oförändrat efter rengöring).
Lite dåliga kontakter till lambdasonden har åtgärdats (inga felkoder eller motorlampa innan dock).

Vad kan man tänkas testa härnäst?
Lugn-kör man bilen så ’går den’ men det är med stor frustration, för när bilen tappar orken eller tvekar är det extremt påtagligt.
Jag har sökt runt på detta men inte hittat lösningen för mig - ännu...

Hoppas någon kan bidra med ett bra tips för att komma framåt.
Prova lossa kontakten till knacksensorn och spreja med elektronikspraj innan du kopplar tillbaka.
Skulle kolla upp knacksensorn nyss. Har en fräsch ligger klar.
Men när jag skulle lossa tempgivaren intill lossade hela innerdelen utan större ansträngning.
Den är väl således att anse som skrot?
Frågan är: hur kan detta eventuellt påverka bilens gång?
586C1015-CBAC-4B3D-B120-92B4E7A2CF10.jpeg
586C1015-CBAC-4B3D-B120-92B4E7A2CF10.jpeg (1.3 MiB) Visad 1614 gånger
av BJH
Har testat ny knacksensor (ren & fin anläggningsyta).
Tyvärr ingen skillnad.
Finfint på tomgång, men vid körning bara ’tappar’ bilen orken 2-3 sekunder. Oftast vid acceleration. Sen tillbaka till normalt acc.
Nu har dessutom varvräknaren börjat visa lite för lågt varv. 409-500 rom vid tomgång, men motorvarvet är normalt.

Typiskt.
BJH skrev:Men när jag skulle lossa tempgivaren intill lossade hela innerdelen utan större ansträngning.
Den är väl således att anse som skrot?
Har du bytt tempgivaren? Om den inte fungerar som tänkt så blir det felkod, blir det inte det är det något fel det också. När tempgivaren inte fungerar så "ställer sig" bränsleboxen på +20° oavsett motor temperatur och det kan leda till olika körbarhetsproblem. Men det blir felkod...Du ska ha en svart givare om du har LH2.4. Den blå sitter fram till -88 års modell och fungerar anorlunda.
av BJH
Temp sensorn verkar vara till tempmätaren.
Har testat med knacksensor. Ingen större skillnad. Bilen går fint på tomgång och om man ’gubbkör’ men belastar man lite med högerfoten så storknar bilen fortfarande. Släpper man gasen och lugnar sig lite så funkar det att ’gubbköra’ vidare igen.
Står man på tomgång och ökar varvet/gasar så går bilen toppen. Inget hackande eller segande.
Märkligt...
av BJH
Tack för all er input.
Yes - runda stift på denna. Inga felkoder.
Har testat tre olika knacksensorer nu.
Dragit med 2 kg och lite +/- variation för att se eventuell skillnad. Utan resultat.
:sick:
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]