Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1343970
Hej!Bilen rycker lite då o då när man kör normalt,böt till nya tändstift och då har den gått bra 14 dar,började rycka i kväll i gen.Böt rotor o lock och kablar för ca 2 månader sen och tändstift,beställde på nätet då.Jag misstänkte att tändstiften kanske var fel men satte dit dom ändå.Böt även bränslefilter med då.Nya tändstiften är bosch.Nästa fel är dålig tomgång kall,låter som han nästan skulle gå på 3 cylindrar,motorn skakar ganska mycket då,efter en stund om man gasar lite så går den ganska normalt,fungerar bra på tomgång varm.Kan det vara något givar fel eller nått.

Tacksam för snabba svar!

mvh samuel
#1344020
Man ka ta ut felkoder på många saker inom tänd och bränsläsystemen som hjälp i felsökningen. Dock är det inte lika lätt efter -96 års modell. En sak att tänka på är att lyfta av minuspolen en stund (10-20 minuter) efter man gjort något så att eventuella felkoder som finns nollas
#1344731
lennarte skrev: fre 25 okt 2019, 07:46 Man ka ta ut felkoder på många saker inom tänd och bränsläsystemen som hjälp i felsökningen. Dock är det inte lika lätt efter -96 års modell. En sak att tänka på är att lyfta av minuspolen en stund (10-20 minuter) efter man gjort något så att eventuella felkoder som finns nollas
tack för svaret,ska prova o ta av polen på batteriet i morgon
#1344732
kvist88 skrev: tor 24 okt 2019, 22:24 Sett över motor tempgivaren den som styr bränslet? Luftläcksge vid insug och vacum slangarna? Lmm? Se över tänddelar en gång till kan vara defekta trots dom är färska Mvh
Hej!har kollat på tempgivaren o mätt när motorn var lite varm ca 500 ohm fick ja,vet ej om det var rätt men ska fortsätta o felsök med dina tips,har inte hunnit i helgen
#1344801
RaHe1973 skrev:Hej!har kollat på tempgivaren o mätt när motorn var lite varm ca 500 ohm fick ja,vet ej om det var rätt men ska fortsätta o felsök med dina tips,har inte hunnit i helgen
På dessa motorer (-88B och framåt) sitter det 2 givare i en. Mäter du mellan stiften får du inte rätt värde. Du ska mäta mellan ett stift och jord, och det är stiftet där den grå/vita kabeln ska sitta som är till motorstyrningen. Det ska vara 2280 - 2720 Ω vid +20°. De andra stiftet är för tändboxen, och jag förmodar att det är samma värde men hittade inget om det just nu.
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]