- tis 08 okt 2019, 19:00
#1341223
Hej!
Fick hem den gamla Volvon (945-92 som jag haft sedan den var ny) efter en veckas vistelse på en karossskadefirma/lackeringsfirma (tack If för att ni gick med på att reparera bilen i stället för inlösen!).
Tyvärr hade ett oljerör till styrservon gått sönder när de bytte skärm, spacklade och lackerade. Enligt uppgift var röret så rostigt att det brast inne i verkstan (!). Det hände även lite annat under verkstadsvistelsen vilket känns rätt konstigt, men vi lämnar det därhän just nu och focuserar på oljeslangen.
Så jag har nu tre frågor:
1) Är det sannolikt att servopumpen nu givit upp? Jag körde hem, ca 2 - 2,5 mil. Jäkligt korkat - jag borde ju tänkt själv, men jag frågade bara om det funkar att köra hem bilen nu när all servoolja runnit ur? Jo, det är inga problem, trögt att styra bara, svarade chefen på firman. Sedan när jag hade kört några km kom jag på att pumpen nu går torr, så jag stannade och tänkte att jag kanske kunde klippa remmen till servopumpen. Insåg dock att samma rem även driver vattenpumpen, så det var ju ingen bra idé.... Och det är en automat, så att försöka få hjälp att bli bogserad hem var inte aktuellt heller. Körde alltså vidare hem. Vad tror ni - är servopumpen kaputt nu? Det finns inte en droppe olja i behållaren.
2) Jag måste också få tag på rätt oljerör till servostyrningen, och när jag söker så visar det sig att det tydligen finns flera fabrikat på styrväxel som kräver olika rör. Någon som vet hur man kan få fram vilken styrväxel det är på just min bil (helst utan att börja skruva - det spöregnar ute och jag har ingenstans att stå inomhus). Här är ett alternativ:
https://vparts.se/row/slang-for-styrser ... 0-940.html
men kräver tydligen att det ska vara CAM eller TRW styrväxel.
3) När man söker på "servoslang", "servorör" e.d. verkar det bara komma upp det rör som är på trycksidan. Om detta var så rostigt på min bil att det havererade, så är troligen returen också lika rostig, så det är nog idé att byta även detta. Hur får man fram rätt slang/rör dit? Eller fixar man det på en hydraulfirma?
Jättetacksam för svar!
/Micc
Fick hem den gamla Volvon (945-92 som jag haft sedan den var ny) efter en veckas vistelse på en karossskadefirma/lackeringsfirma (tack If för att ni gick med på att reparera bilen i stället för inlösen!).
Tyvärr hade ett oljerör till styrservon gått sönder när de bytte skärm, spacklade och lackerade. Enligt uppgift var röret så rostigt att det brast inne i verkstan (!). Det hände även lite annat under verkstadsvistelsen vilket känns rätt konstigt, men vi lämnar det därhän just nu och focuserar på oljeslangen.
Så jag har nu tre frågor:
1) Är det sannolikt att servopumpen nu givit upp? Jag körde hem, ca 2 - 2,5 mil. Jäkligt korkat - jag borde ju tänkt själv, men jag frågade bara om det funkar att köra hem bilen nu när all servoolja runnit ur? Jo, det är inga problem, trögt att styra bara, svarade chefen på firman. Sedan när jag hade kört några km kom jag på att pumpen nu går torr, så jag stannade och tänkte att jag kanske kunde klippa remmen till servopumpen. Insåg dock att samma rem även driver vattenpumpen, så det var ju ingen bra idé.... Och det är en automat, så att försöka få hjälp att bli bogserad hem var inte aktuellt heller. Körde alltså vidare hem. Vad tror ni - är servopumpen kaputt nu? Det finns inte en droppe olja i behållaren.
2) Jag måste också få tag på rätt oljerör till servostyrningen, och när jag söker så visar det sig att det tydligen finns flera fabrikat på styrväxel som kräver olika rör. Någon som vet hur man kan få fram vilken styrväxel det är på just min bil (helst utan att börja skruva - det spöregnar ute och jag har ingenstans att stå inomhus). Här är ett alternativ:
https://vparts.se/row/slang-for-styrser ... 0-940.html
men kräver tydligen att det ska vara CAM eller TRW styrväxel.
3) När man söker på "servoslang", "servorör" e.d. verkar det bara komma upp det rör som är på trycksidan. Om detta var så rostigt på min bil att det havererade, så är troligen returen också lika rostig, så det är nog idé att byta även detta. Hur får man fram rätt slang/rör dit? Eller fixar man det på en hydraulfirma?
Jättetacksam för svar!
/Micc