Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Micc
Hej!

Fick hem den gamla Volvon (945-92 som jag haft sedan den var ny) efter en veckas vistelse på en karossskadefirma/lackeringsfirma (tack If för att ni gick med på att reparera bilen i stället för inlösen!).

Tyvärr hade ett oljerör till styrservon gått sönder när de bytte skärm, spacklade och lackerade. Enligt uppgift var röret så rostigt att det brast inne i verkstan (!). Det hände även lite annat under verkstadsvistelsen vilket känns rätt konstigt, men vi lämnar det därhän just nu och focuserar på oljeslangen.

Så jag har nu tre frågor:
1) Är det sannolikt att servopumpen nu givit upp? Jag körde hem, ca 2 - 2,5 mil. Jäkligt korkat - jag borde ju tänkt själv, men jag frågade bara om det funkar att köra hem bilen nu när all servoolja runnit ur? Jo, det är inga problem, trögt att styra bara, svarade chefen på firman. Sedan när jag hade kört några km kom jag på att pumpen nu går torr, så jag stannade och tänkte att jag kanske kunde klippa remmen till servopumpen. Insåg dock att samma rem även driver vattenpumpen, så det var ju ingen bra idé.... Och det är en automat, så att försöka få hjälp att bli bogserad hem var inte aktuellt heller. Körde alltså vidare hem. Vad tror ni - är servopumpen kaputt nu? Det finns inte en droppe olja i behållaren.

2) Jag måste också få tag på rätt oljerör till servostyrningen, och när jag söker så visar det sig att det tydligen finns flera fabrikat på styrväxel som kräver olika rör. Någon som vet hur man kan få fram vilken styrväxel det är på just min bil (helst utan att börja skruva - det spöregnar ute och jag har ingenstans att stå inomhus). Här är ett alternativ:
https://vparts.se/row/slang-for-styrser ... 0-940.html
men kräver tydligen att det ska vara CAM eller TRW styrväxel.

3) När man söker på "servoslang", "servorör" e.d. verkar det bara komma upp det rör som är på trycksidan. Om detta var så rostigt på min bil att det havererade, så är troligen returen också lika rostig, så det är nog idé att byta även detta. Hur får man fram rätt slang/rör dit? Eller fixar man det på en hydraulfirma?

Jättetacksam för svar!
/Micc
Användarvisningsbild
av frasse4
1. Jag skulle tro att pumpen är rätt tuff, det finns ju alltid lite olja kvar som smörjer. Var pumpen varm när du stannade?
2. Kolla på identifikationsplåten som sitter i motorrummet ovan höger framlykta
Plates.PNG
Plates.PNG (253.87 KiB) Visad 3122 gånger
av Micc
Tack Frasse4!

Kanon, fick fundera lite först innan jag förstod, men jag tror jag fattar nu. Det är ju skylten till vänster som är aktuell då i mitt fall (1992:a), siffran som i praktiken står vid "S" längst ned till höger på skylten anger vilken styrväxel jag har, det är väl rätt uppfattat?

Jag tror inte servopumpen var speciellt varm när jag kom hem. Tänkte nog inte särskilt på att kolla den just med tanke på temperaturen, men jag pillade runt lite där, kände på remmen för koll om den var spänd mm. Hade den varit väldigt het, hade jag nog noterat det i alla fall!

Det där med det andra röret - är det något du känner till?
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja så ska du tolka skylten. En hydraulfirma ska väl kunna fixa returen om du kommer med den gamla slangen dit.
av Micc
Toppen. Idag ska Volvon repareras, fick slangen från Skruvat.se igår.

I instruktionsboken står det att det ska vara ATF-olja i servon, men inte närmare specificerat än så. Det finns ju ett flertal kvaliteter, men det kanske inte är viktigt vilken??? Någon som vet?
av Micc
Skit! Beställde rör från Skruvat.se, men det var ju fel naturligtvis. Det är ett av de tunna rören som går in i styrväxeln och som är bockade väldigt snävt, som gått sönder. Byter naturligtvis båda.

Men frågan är om de rören överhuvud taget finns färdiga att köpa? Eller måste man bocka själv? Svårt att veta exakt vilken dimension de är också, nu när väldigt rostigt? Vet en kille som köpte kopparrör på Biltema och bockade själv, han minns dock inte vilken dim det var. Han minns dock att det var jäkligt besvärligt att bocka så snävt...

Någon som vet mer?
av Micc
... och tack för info om servooljan, White. Enligt någon tråd här går det tydligen även med mineralbaserad olja bara det är av ATF-typ.
Användarvisningsbild
av lennarte
Micc skrev: lör 12 okt 2019, 13:26 ... och tack för info om servooljan, White. Enligt någon tråd här går det tydligen även med mineralbaserad olja bara det är av ATF-typ.
ATF är mineralolja, Dexron är motsvarande syntetolja. Vad det gäller oljor i allmänhet är alla svar "ungefär". Alla specifikationer "går" I i varandra så det som funkar kanon i en bil funkar kanske inte alls i en annan. Som exempel ATF Typ F/G funkar kananon i min växellåda (M46) medan någon annan på forumet upplevde tvärt om. Volvos rekommendationer säger samma olja i växellåda som i servostyrningen. Oavsett om det är automat eller manuell (M47 kommer lite "vid sidan om") och "brytpunkten" är runt -88 års modell. Äldre modeller mineral olja och nyare syntetolja.
Servostyrningen "kräver" ingen "kvalificerad" olja därför ändrade Volvo specifikationerna när man bytte automatlåda till Aisin-Warner istället för tidigare Borg-Warner, för att Aisin-Warner "kräver" syntetolja
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]