Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Bytte olja och filter på 945an och efter jag startade den så började den ryka vitt som sjutton. Hade bara hällt i ca 3 liter olja men när man kollar på stickan så är den överfull?? Hur går detta ihop? Kommer den skära? Snälla hjälp mig att förstå detta moderna sattyg.
Kan även tillägga att inga motorlampor lyser och kylvätskan är inte oljeblandad.
Tacksam för snabba svar mvh.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ehh du tappade inte ur växellådsoljan då?
Ser ut som en vanlig "F" sticka, grejen var den att oljenivån var under mitten innan jag bytte, men nu med bara 3 Liter i motorn så är den överfull. Har torkat av stickan flera gånger och kollat, fattar inget. Det ska ju vara 3.85 liter i den så man kanske ska skita i stickan å fylla på så det blir "rätt mängd"
Det är har hänt förr, men det är väl inte vanligt att det tappas ut i i fel plugg. Vad är det för storlek på pluggen du skruvat ut? Volvo har (tror på alla rödblock) 1" (25,4 mm) plugg på motorn och 13 mm på växellådan
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]