Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har fått erbjudande om att överta en V70 i (som det ser ut) väldigt gott skick. Kan man verkligen skrota en 740 GLT 16V i väldigt gott skick (mekaniskt) till förmån för en välvårdad fin V70 (från mitten på 00-talet). Vad får en V70 (i bästa fall) dra egentligen. Den är framhjulsdriven. Har ju en båttrailer med 1800 kg maxvikt
av Falconblå
Fråga dig själv om det verkligen är värt att stå där och skruva bort grejer för att sen åka till Bussgods m.m att höra om fraktpriser sen tycker köparen att det var för dyrt och tackar för sig.

Sen står du där om 10 år och hq3 kvar överblivna smågrejer utan något värde..

Har själv skrotat flertal populära 80-tals Mercedes dieslar och det är alltid samma visa.

Nej sälj bilen billigt som den står så blir du av med hela rasket.
av sicnarf
V70 2003. 2.5T Buisness Nummer: UON 886: Max släpvagnsvikt
1800 kg

Max släpvikt, obromsad
750 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
3930 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1370 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2120 kg
Användarvisningsbild
av lennarte
[quote="sicnarf"]V70 2003. 2.5T Buisness Nummer: UON 886: Max släpvagnsvikt
1800 kg
Max släpvikt, obromsad
750 kg
Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
3930 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1370 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2120 kg[/quote]

Det hade funkat, men tyvärr har denna den "lilla" motorn (123 hk?) och få dra 1600 kg. Har samma totalvikt som 740-in, 1970 kg. Var och tittade närmare på den idag, ser väldigt bra ut, välstädad och fin, svarta rails på taket och vad jag såg vid en snabb titt en felfri röd (metallic?) lack. En ägare sedan ny (2 i "papperen") och ska besiktigas i november. Tillverkad och tagen i drift våren 2000, alltså äldre än jag trodde.
Jag har 159 hk i 740-in och får dra 1800 kg så den får "hänga med" några år till, fast den ser väldigt tråkig ut med krockad högersida, hängande innertak, lacksläpp på taket och sliten läderklädsel
Användarvisningsbild
av lennarte
Falconblå skrev: ons 28 aug 2019, 11:27 Fråga dig själv om det verkligen är värt att stå där och skruva bort grejer för att sen åka till Bussgods m.m att höra om fraktpriser sen tycker köparen att det var för dyrt och tackar för sig.
Sen står du där om 10 år och hq3 kvar överblivna smågrejer utan något värde..
Har själv skrotat flertal populära 80-tals Mercedes dieslar och det är alltid samma visa.
Nej sälj bilen billigt som den står så blir du av med hela rasket.
Den ska inte skrotas utan är i väldigt gott skick, registrerad, skattad och körklar. Ska besiktigas senast 30/11. Den som ska skrotas (om nu någon ska skrotas) så är det i så fall min 740 (ska besiktigas senast 31/3 2020). Senaste ägaren (svärsonens syster) har flyttat till Spanien och deras dotter har bott kvar (gått färdigt skolan) och har haft bilen tills hon nyligen har flyttat efter. Förmodligen blir bilen besiktigad och avställd tills hennes kusin får körkort (han kör A-Traktor nu) och fyller 18 nästa år, eller så säljs den som den står.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]