- lör 02 mar 2019, 09:28
Blir galen på sonens nyss inköpta och väldigt fina 740 B230F -88:a.(saknar diagnos)
En dag så startade den knappt, gick bitvis på tomgång men rör man gasen så dör den. Med startgas så rusar den upp. Konstaterade att huvudpumpen var dålig men bytte båda inkl filter. Den startade och gick hyffsat i några sekunder sedan är den tillbaka i samma läge.
Vi har bytt och kollat följande.
Pumpar+filter
Bränsletryck ok
Testat andra spridare och Luftmängdmätare
Bytt styrbox bränsle
Kollat och mätt spjällägesgivare och tempgivare (1400 ohm vid ca +15grader)
Kollat alla jordpunkter
Luftpump kollad
Kamrem kollad
Nya stift kablar rotor och lock
Hallgivare bytt
En modul som sitter vid vä hjulhus bytt
Spridare duschar på med bränsle men troligen för lite då den inte tål gas=mer luft.
Har skruvat i 30år och jag kunde aldrig tro att en gammal Volvo skulle knäcka mig men det är nära nu. Synd på en skitfin bil.
Idéer någon?
En dag så startade den knappt, gick bitvis på tomgång men rör man gasen så dör den. Med startgas så rusar den upp. Konstaterade att huvudpumpen var dålig men bytte båda inkl filter. Den startade och gick hyffsat i några sekunder sedan är den tillbaka i samma läge.
Vi har bytt och kollat följande.
Pumpar+filter
Bränsletryck ok
Testat andra spridare och Luftmängdmätare
Bytt styrbox bränsle
Kollat och mätt spjällägesgivare och tempgivare (1400 ohm vid ca +15grader)
Kollat alla jordpunkter
Luftpump kollad
Kamrem kollad
Nya stift kablar rotor och lock
Hallgivare bytt
En modul som sitter vid vä hjulhus bytt
Spridare duschar på med bränsle men troligen för lite då den inte tål gas=mer luft.
Har skruvat i 30år och jag kunde aldrig tro att en gammal Volvo skulle knäcka mig men det är nära nu. Synd på en skitfin bil.
Idéer någon?