Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Stisso
#1302401
Blir galen på sonens nyss inköpta och väldigt fina 740 B230F -88:a.(saknar diagnos)
En dag så startade den knappt, gick bitvis på tomgång men rör man gasen så dör den. Med startgas så rusar den upp. Konstaterade att huvudpumpen var dålig men bytte båda inkl filter. Den startade och gick hyffsat i några sekunder sedan är den tillbaka i samma läge.
Vi har bytt och kollat följande.
Pumpar+filter
Bränsletryck ok
Testat andra spridare och Luftmängdmätare
Bytt styrbox bränsle
Kollat och mätt spjällägesgivare och tempgivare (1400 ohm vid ca +15grader)
Kollat alla jordpunkter
Luftpump kollad
Kamrem kollad
Nya stift kablar rotor och lock
Hallgivare bytt
En modul som sitter vid vä hjulhus bytt
Spridare duschar på med bränsle men troligen för lite då den inte tål gas=mer luft.
Har skruvat i 30år och jag kunde aldrig tro att en gammal Volvo skulle knäcka mig men det är nära nu. Synd på en skitfin bil.
Idéer någon?
av Stisso
#1302555
Kablaget är inte kollat till styrenheten med det ser så fräscht ut det lilla jag kollat. Får göra en stöt där. Tempgivare är uppmätt och funkar
av rd350
#1302601
Tempgivaren kollas vid styrenhetens kontaktstycke, då kollas samtidigt kabeln. Under förstärkningarna till fjädertornen sitter två stora kontaktstycke, hä nder att dessa ärgar. Hur va det med ventilspelet? Ventiler som ligger på kan ge konstiga symtom.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]