Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej vet inte riktigt vart jag ska börja men jag har en Volvo 940 med hx40 turbo som köptes för 3 dagar sedan den gick som ett skott under provkörningen och kanske en timme hemma sen började den slå av vid 4500 varv smattrade i avgasröret osv. och just nu går den väldigt dåligt svårt att få den att gå iväg på ettan och man kan inte gasa för mycket då dör den. det sitter original spridare och original bränslechip. den har också slutat ladda den går upp från minus till 0.1 bar om ens det snälla hjälp vill fortsätta sladda. tror det kan vara att den går för fett och dränker sig själv då det baksmäller som attan
skogshugarn123 skrev:den lirar som den ska tror jag verkar inte vara nå fel med turbon den går bara inte under belastning att vara om jag gasar sakta på 2an kanske jag kommer till max 3-4
Jag bytte agg på en 940 en gång i tiden. Till ( 850R) :-D Och då byttes Wastgaten också! För den Wastgaten som var orginal på 940. Den var som en "Cykelpump" :-( Drf byttes den också till en Wastgate ifrån 200 Seriens grupp A- turbo! Som var mkt hårdare samt justerbar...... :-D :-D

Se över Wastgaten! Kolla att den verkligen är schysst? I annat fall kan du kanske låna en? Av ngn......Och se om det blir en förändring?
Se över slangar....odyl.
Original bränslechip + spridare och en HX40..? Har du laddat på lite med den kombinationen så kan du ha börjat smälta saker invändigt i motorn.

Men har du tur så har du bara tryckt sönder en slang eller intercoolern. Sen beror det ju på vad du har för avgassystem. Katalysator och ljuddämpare kan haverera invändigt och ge liknande problem
Libbe skrev: fre 01 mar 2019, 02:47
skogshugarn123 skrev:den lirar som den ska tror jag verkar inte vara nå fel med turbon den går bara inte under belastning att vara om jag gasar sakta på 2an kanske jag kommer till max 3-4
Jag bytte agg på en 940 en gång i tiden. Till ( 850R) :-D Och då byttes Wastgaten också! För den Wastgaten som var orginal på 940. Den var som en "Cykelpump" :-( Drf byttes den också till en Wastgate ifrån 200 Seriens grupp A- turbo! Som var mkt hårdare samt justerbar...... :-D :-D

Se över Wastgaten! Kolla att den verkligen är schysst? I annat fall kan du kanske låna en? Av ngn......Och se om det blir en förändring?
Se över slangar....odyl.
men kan då vara den verkligen för bilen går ju verkligen som skit tänker att den borde gå som en bil utan turbo jag måste vara till 3 varv och slira på koppligen mycket för att komma iväg så att bilen orkar
I första hand så kolla alla slangar och intercoolern så att allt sånt sitter som det ska och är tätt. Dem symptom du beskriver låter som om att något kan vara otätt. Hur högt laddtryck har du kört med när den gick bra?

Med en Hx40 så passerar du gränsen får original chipen (både tändning och bränsle) och spridarna vid ganska lågt laddtryck och börjar riskera brända ventiler / spikningar och andra otrevligheter. I teorin kan man ju åka hur länge som helst så länge man inte försöker få ut nå effekt. Men så fort man börjar gå upp lite i laddtryck så ökar riskerna om man inte har tillräckligt med bränsle.
Marlboroman skrev: fre 01 mar 2019, 15:32 I första hand så kolla alla slangar och intercoolern så att allt sånt sitter som det ska och är tätt. Dem symptom du beskriver låter som om att något kan vara otätt. Hur högt laddtryck har du kört med när den gick bra?

Med en Hx40 så passerar du gränsen får original chipen (både tändning och bränsle) och spridarna vid ganska lågt laddtryck och börjar riskera brända ventiler / spikningar och andra otrevligheter. I teorin kan man ju åka hur länge som helst så länge man inte försöker få ut nå effekt. Men så fort man börjar gå upp lite i laddtryck så ökar riskerna om man inte har tillräckligt med bränsle.
Håller med, kolla alla slangar. Jag hade glömt sätta tillbaka en slangklämma till tryckröret från intercoolern på min Vectra OPC, den var okörbar när jag väl sköt röret. Vid minsta last så ville den dö. Så det är något att kolla upp.
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]