Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
Köpte på mig en hyffsad 740 gle 90a.
Är såklart en del o göra på den , bla hänger kablarna ovanför växelspaken ca 5 cm utanför.
Kablarna måste ner i hylsan för att kunna få i knappen i hålet.
Vågar man bara dra i kabelen i botten el hur mycket måste dem?
Od fungerar som den ska .
av Rådlös
Utan att ha sett hur det ser ut, så kan jag väl säga så här: Dra inte i kablar. Det är väldig lätt att något stift eller hylsa lossnar då. "Tryck" ner dom i stället, men inte maximalt. Det bör ju vara en "mjuk slinga" på kablar så att det går att t.ex växla utan att kablarna blir sträckta. Om det av någon anledning är överskott på kablaget så försök binda upp en kabelring och sätt ihop den med ett buntband eller två. Sätt det på ett sådant ställe där kabelringen inte kommer att skavas eller på annat sätt påverkas av rörliga delar.
av Andreas12
Problemet är att kablarna sticker upp för långt utanför växelknoppen.
Får inte ner knappen ..
Ser ut som stiften ska sticka ner i en hylsa i växelspaken, så måste få ner kablarna på någon vänster..
Just nu hänger knappen 5 cm utanför själva knoppen.
Ser ut som kablarna går ner genom damasken o sen ut men vågar inte dra hårdare i dom .
Prova röra lite genom hålet till backspärren o uppåt rör sig kablarna men verkar sitta fast längre ner.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kablarna går inte ut under bilen utan dom går ut ur spaken under gummi damasken och kommer fram så du ser dom om du tar bort askkopp en och tar bort skyddet in till säkringarna. I kanten nedanför där försvinner dom mot spaken du kan säkert dra lite försiktigt där och samtidigt trycka på kablarna vid knoppen. Det sitter ett kopplingsstycke mellan säkringarna och spaken så sitter det för hårt så "släpper" det nog där. Det är lättare att komma åt om du monterar bort mittkonsolen och gummi damasken och drar i kablarna direkt därifrån dom kommer ur ur spaken. Spraya gärna med WD40 eller liknande ner i spaken så går det förmodligen lättare
av Andreas12
lennarte skrev:Kablarna går inte ut under bilen utan dom går ut ur spaken under gummi damasken och kommer fram så du ser dom om du tar bort askkopp en och tar bort skyddet in till säkringarna. I kanten nedanför där försvinner dom mot spaken du kan säkert dra lite försiktigt där och samtidigt trycka på kablarna vid knoppen. Det sitter ett kopplingsstycke mellan säkringarna och spaken så sitter det för hårt så "släpper" det nog där. Det är lättare att komma åt om du monterar bort mittkonsolen och gummi damasken och drar i kablarna direkt därifrån dom kommer ur ur spaken. Spraya gärna med WD40 eller liknande ner i spaken så går det förmodligen lättare
Tack för svar. Var i kontaktstycket jag drog ,men satt hårt.
Visade sig att där kablarna går ur spaken klämmer damasken så kablarna fastnar..
När jag väl kunde pressa ner damasken så löpte dom lätt o jag fick dit knappen.
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]