Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zetec
Hej!
Jag hade pengar över och ville prova, så köpte trimchip (både till bränsleboxen och tändningsboxen)

http://www.timosmotor.com/volvo-lh-2-4/ ... p-b230f-fb

http://www.timosmotor.com/volvo-lh-2-4/ ... dotterkort

http://www.timosmotor.com/volvo-lh-2-4/ ... p-b230f-fb

Efter detta ingrepp startar maskinen och spinner som en katt.
Jag tycker till och med att jag upplever några fler hästkrafter efter uppgraderingen :)

Men jag har ett fenomen som jag undrar över, och hoppas att ni kanske vet vad orsaken kan vara?
Detta har nämligen aldrig uppenbarat sig innan dagens uppgradering. Ibland "niger" bilen i 1-2 sekunder (som att den inte får bensin) innan den drar.
Fenomet uppträder ibland när jag kör i konstant hastighet och trycker gasen i bott, och ibland när jag lägger i nästa växel.
Alltså :
Full gas på tvåan, kopplar, lägger i trean, kliver på full gas - här niger bilen ibland 1-2 sekunder (som att den inte får bensin) innan den drar igen.

En 940 kan ju varit experimentmaskin för fler (precis som jag nu med trimchip :-) )
Så vem som gjort vad vet man ju aldrig.

Vart börjar jag felsöka och hur och vad ska jag kolla upp?

Mvh Sebastian
Steg 1 bör vara att kolla över tänddelar och framförallt bränslefilter. Vet man inte när / om det är bytt så är det bara att byta direkt. Har du gjort något mer åt motorn än att bara byta chip? För det kan ju vara som så att chipen är gjorda för lite mer kompression och vassare kamaxel / topp och helt enkelt fettar på för mycket. Men det lär ju Timos kunna svara på. Har bilen gått långt? För i så fall kan ju bränsletrycksregulator och pump/ar börja bli trötta.
Marlboroman skrev: lör 02 feb 2019, 11:39 Steg 1 bör vara att kolla över tänddelar och framförallt bränslefilter. Vet man inte när / om det är bytt så är det bara att byta direkt. Har du gjort något mer åt motorn än att bara byta chip? För det kan ju vara som så att chipen är gjorda för lite mer kompression och vassare kamaxel / topp och helt enkelt fettar på för mycket. Men det lär ju Timos kunna svara på. Har bilen gått långt? För i så fall kan ju bränsletrycksregulator och pump/ar börja bli trötta.
Tack för svaret!
Bränslefilter hade jag inte en tanke på. Men det klart att man vill veta att det är fräscht. Det ska inhandlas och bytas snarast möjliga.

Vad tänker du på när du säger tänddelar? Vad specifikt ska jag kolla efter, eller byta till nya prylar?

Jag såg, och reagerade på, att det sitter några gula spridare monterade. Vilket jag inte vet med mig att ha sett i dessa motorer tidigare.
Kan det vara någon som tidigare experimenterat med något av nån anledning som nu ger sig till känna i form av inte helt önskvärda fenomen?

Det är en, vad jag vet, i övrigt original motor. 531 topp med VX3 kam.
Timos motor säger att det ska lira bra med både min setup och mer optimerade toppar.

Jag tittade på min btr, och kunde läsa mig till på numret på den att det är en 0280 160 294, vilket verkar vara den önskvärda på 3 bar.
Men om den börjar bli trött och inte gör sitt jobb lika bra som den en gång gjorde är ju något att fundera på.
Jag har letat men inte lyckats hitta någon handlare som säljer dessa? Är det en för gammal bil för att hitta den reservdelen?
Vad rekommenderas att köpa istället för att säkerställa att btr'en inte är en felkälla?

Pumparna är såklart också en sån sak som jag inte tänkt på, utan antagit att de fungerar som de ska. Ska riva isär och kontrollera dessa.

Ha det gott och tack än en gång för tips och råd!
Med tänddelar så menar jag rotor / fördelarlock / kablar och stift. Det är ju bara att börja med att titta på skicket på sakerna och sedan får man väl ta ställning till om något ska bytas eller inte. Gula spridare ska det väl vara till en sån vad jag kan dra mig till minnes. Är man osäker kan man ju såklart kolla numret på dem.

Glöm inte att kolla vacuumslangen som går till btr! Är den dålig kan det hända skumma saker.

Googlar du på numret på din btr så går det säkert att få tag i en ny btr av originalmodell. Men räkna med att dem är dyra.
Tror dom kallas för beige om man ska vara noga, och så är dom gula på min. Eller var det tvärt om??? Här kommer man ihåg grejer man jobbade med för 40 år sedan och så kommer man inte ihåg när jag jagade spridare för 4 år sedan. Jag kommer i alla fall ihåg att dom jag satte i är röda (Saab 9000 turbo), för jag kör min B234F motor på E85 (60 % med bränsle). :devil:
En ny BTR (justerbar) från Misab kostar omkring 800 sek. Ny original c:a 2500 sek, ny "pirat" c:a 1500 sek.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]