Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Totte1337
#1294550
Hej! Det är såhär att jag har inte original nyckel till bilen eftersom förra ägaren inte hittar den säger han! Har ju dock en reserv nyckel. Men det konstiga med den eller kanske inte konstigt alls vad vet jag! Är att reservnyckeln bara funkar till skuffen, högradörren fram, tändningslåset men inte till förardörren ska det vara så eller har han möjligtvis bytt lås på förardörren och säger att han tappat nyckeln? Någon som vet om reservnyckeln inte ska passa i förardörren! Är en Volvo 744 GLT från -90 om det spelar någon roll! Mvh Totte! :/
av tommy12345302
#1294628
jag köpte ett ny låscylinder till min 740 1990 igår! men härligheten kostar ca 1300 kr och då får du den kodad så du behöver inte ha flera olika nycklar till din bil, du får då med en extra nyckel (utan plast på, snål volvo). Det skall vara ganska enkelt att byta låscylinder själv men jag var lat o lämnade in den, skall hämta bilen om en timme så då vet jag notan (ej volvo verkstad utan en pålitlig kvartersverkstad i Götet)

Om du vill göra livet lite svårare, så går det att skruva ur låscylinder o lämna den till en låssmed som kan koda om nyckeln, men det svåra är att hitta en sådan låssmed, det var vanligt förr. Jag ringde runt till några (då jag hittade en begagnad låscylinder för 45 kr) men ingen av dessa kunde. Tror det är äldre hantverk
av Totte1337
#1294636
tommy12345302 skrev: fre 25 jan 2019, 14:36 jag köpte ett ny låscylinder till min 740 1990 igår! men härligheten kostar ca 1300 kr och då får du den kodad så du behöver inte ha flera olika nycklar till din bil, du får då med en extra nyckel (utan plast på, snål volvo). Det skall vara ganska enkelt att byta låscylinder själv men jag var lat o lämnade in den, skall hämta bilen om en timme så då vet jag notan (ej volvo verkstad utan en pålitlig kvartersverkstad i Götet)

Om du vill göra livet lite svårare, så går det att skruva ur låscylinder o lämna den till en låssmed som kan koda om nyckeln, men det svåra är att hitta en sådan låssmed, det var vanligt förr. Jag ringde runt till några (då jag hittade en begagnad låscylinder för 45 kr) men ingen av dessa kunde. Tror det är äldre hantverk
Tror du dom kan koda om en cylinder till min nyckel? :)
Senast redigerad av 1 Totte1337, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1294838
Totte1337 skrev:Tror du dom kan koda om en cylinder till min nyckel? :)
Det är mycket, mycket lättare att göra en nyckel till ett lås än tvärt om
Till min 745 -88B levererades det 3 st nycklar original. 2 st nycklar till alla lås och 1 st "service nyckel" som fungerar i dörrar och tändlåset, men inte i handskfacket och baklucka. Detta för all hindra alltför nyfiken servicepersonal...... :x . Nu har jag centrallås så låset i bakluckan (inte använt med nyckel på 25 år i alla fall) funkar inte med nyckel, så det låses upp när du låser upp förardörren. Men centrallås var väl inte standardutrustning då, -89
Det är ganska enkelt att göra ett lås som passar din nyckel, men då passar den alla (i alla fall många) nycklar, men det kanske inte är aktuellt
av Rådlös
#1294881
I sammanhanget till denna tråden: Det är skillnad på Låssmeder och Klackbarer. En riktig utbildad låssmed skall kunna det mesta som gäller lås och nycklar. En klackbar kanske kan en del, men det har dom i så fall lärt sig av eget intresse och av den erfarenhet och problemlösning som har kommit i deras väg.
Men låssmederna tar betalt "för sitt kunnande". I och för sig fullt rätt, men det kan bli dyrt, så fråga först.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1295088
Man kan ta isär låset och flytta om blecken alt om man har flera bläck ligger som man kan passa in så det stämmer med nyckeln.
En 740 är ju inte direkt kassaskåpsäker :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1295468
Nexus skrev:Man kan ta isär låset och flytta om blecken
På min Opel Rekord -59 som jag hade i början på -70-talet fick jag med endast nyckel till tändlåset (det var bytt). Då gjorde jag ungefär som du beskrev. Jag tog isär låsen i dörrar och baklucka och stoppade i den nyckel jag fått med. Sedan filade jag bara bort det som "stack ut" och satte ihop låset igen. Funkade kanon, med nästan vilken Opel nyckel som helst........ :-(
Nu var där bara 4 bleck i dessa låscylindrar, så risken/chansen att någon annan Opel ägare skulle kunna öppna sen var ändå ganska stor. Det fanns oerhört många Opelbilar på denna tiden och det var samma nyckeltyp på samliga modeller från Kadett till Admiral under dessa år (-58 till ungefär -66)
Admiral fanns med en 190 hk V8 från GM i USA, men den var nog inte vanlig i Sverige, har bara sett en st. Kapitän var däremot mycket vanlig i "raggarsvängen"på -70-talet, tillsammans me Mercedes 220 (fenmersan). Dom fanns i mängder, nästan till skänks.......... nu hamnade jag utanför igen... :x
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]