Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Argaelektrikern
Hallå!

Har en volvo 945 -97 med ACC anläggning. Får kåtflås i hela bilen nu på vintern. På framrutan får jag bort det med vredet inställt på rutan men inte på alla sidorutor. Dåligt flås i utblåset i dörrarna , nån som har nån idé?

Tycker fläkten ger ifrån sig ett litet missljud typ som när man hade en papperslapp i framhjulet på cykeln när man va liten fast låter mycket dovare. Fläkten ska vara bytt enligt tidigare ägare..
Användarvisningsbild
av frasse4
Läckande värmeelement? Drar den kylRvätska?
av Rådlös
Löv och annat skräp kan avge prassel- och fladderljud. Det kan ha kommit in i luftkanalerna. Och då är ju inte steget långt till att det kanske finns blöta löv som avger vattenånga i luften?
Gå in här: https://www.volvopartswebstore.com/
Leta upp din bil och defrostersystemet. Där kan du se en sprängskiss på hur det ser ut och var det kan vara misstänkt att det har fastnat skräp. Det behöver nödvändigtvis inte vara i fläkten. Jag hade en 240. Där satt det löv i utblåsgallren. Jag fick ta en pincett och dra ut löven! Det gick rätt bra. Dom löv som var för stora gick ju sönder i mindre bitar när jag försökte få ut dom med pincetten. Men dom småbitarna som blev kvar, blåste ut när man satte på full fart på fläkten.
Användarvisningsbild
av Y62
Värmeventilen sitter på insidan torpedväggen, kolla om mattorna är blöta. INte helt ovanligt att ventilen går sönder och läcker, då uppstår dina symptom.
Användarvisningsbild
av lennarte
Alla 7/900 med AC, ACC eller ECC har värmeventilen (den är vakuumstyrd) i motorrummet

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]