Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lucpel
Tjena!
Har som saget en Volvo 940 -94 med 115hk sugis som jag känner drar väldigt mycket soppa. Vid senaste tankningen hade den dragit ca 2 liter milen. När jag kollar runt borde 1-1,5 vara mer normalt. Värt att nämna är att jag kört mycket kallstarter och ingen motorväg, mest runt i lokalområdet. Lite lek blir det då den är svetsdiffad. Jag kör däremot förhållandevis lugnt, står inte på gasen direkt.
Bilen går fint och är aldrig segstartad. Den visar heller inga felkoder eller lampor som lyser och inga bromsar som ligger på. Den har i skrivande stund gått närmare 40k mil.
Hur ska jag börja felsöka? Är det något som kanske behöver bytas med tanke på miltal? Lambdasond, tändkablar, rotor mm? Eller är det kanske läckage någonstans, trots att den låter fint och tyst?
Tack på förhand!
av Rådlös
Lambdasond skall du ju bara byta om du vet att det är något fel på den. Du kan ju börja att läsa ut felkoder för att se om det finns något som påverkar förbrukningen.
Tändkablar och stift plus andra tänddelar skall bytas med jämna mellanrum. Egentligen ojämna mellanrum, för dom håller olika länge. Men om det är eftersatt så byt allt. Hur är det med olja och filter? Både oljefilter och luftfilter. Och fungerar luftförvärmningen? Det påverkar förbrukningen.
Får du inget klart fel på detta så gå vidare med ett kompressionsprov. En dålig termostat kan också höja förbrukningen om motorn inte får rätt arbetstemperatur. Sedan kommer ju sådana saker som rätt lufttryck i däcken, rätt ventiljustering, att inte köra omkring med tunga verktygslådor och reservdelar o.s.v. Och sist men inte minst, lämna "blyskorna" någon annan stans. Det sparar mycket bränsle.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ett mindre läckage på grenrör (packningar?) och/eller främre avgasrör (framför katen) kan öka bränsleförbrukningen med en fungerande Lambdasond. Även en "normal" diffbromsad bakaxel ökar bränsleförbrukningen, så med en spärrad differential ökar det troligen betydligt mer.
Du bör inte köra med en spärrad differential på vinterväglag, i alla fall inte i "vanlig" trafik
Användarvisningsbild
av Nexus
Min drog en jädra massa bensin och hade felcod på typ sonden så bytte den och nu drar den bara 1,1 liter blandad körning
Användarvisningsbild
av lennarte
Just -94 och frammåt är lite annorlunda mot tidigare modeller (EGR, PulsAir) och har en annan Lambdasond. Det finns ingen felkod som direkt pekar ut felaktig Lambdasond, men några felkoder pekar på att Lambdasonden "ger" boxen fel signaler. Lambdasonden "känner" ju "bara" syremängden i avgaserna och "ger" en spänningssignal till boxen.
Börja med att kolla så allt fungerar som det ska (EGR, PulsAir) och att avgas och grenrör inte har några läckor som kan släppa in luft. Ska du köpa en ny Lambdasond så se till att det verkligen är rätt.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]