Det finns ett 2-poligt kontaktstycke där du ska jorda den rödvita kabeln (stänga av tillsatsluftsliden = tomgångsmotorn) den sitter (någonstans under expansionskärlet för kylaren). Se texten här under (stycke 73 - 75)
20181208_181409(0).jpg (372.3 KiB) Visad 553 gånger
Kontaktstycket är på bilden här (bild 7.74)
20181208_181049.jpg (384.85 KiB) Visad 553 gånger
Högst upp är en tecknad bild på systemet, med förklaring på vad dom heter.
Du måste alltså "stänga av" luftkontrollventilen/tillsatsluftventil/tomgångsventilen (kärt barn har många namn)
innan du kan justera tomgången. Annars "kompenserar" den hela tiden till det värde datorn tycker motorn ska ha, oavsett hur mycket du skruvar. Här är en bild på den elektriska kopplingen av bränslesystemet. Notera längst ner på vänster sida, där är lambdasonden med (innanför den streckade linjen, det står även B280F där). Boken jag har gäller modeller t.o.m -87 års modell med ett "supplement" sist i boken där -88 års nyheter beskrivs. Där är dessa bilder från. Min B234F motor är inte med i boken, den kom inte förren i april -88. Alltså ett halvår efter övriga -88-or
20181208_181625.jpg (353.46 KiB) Visad 553 gånger