Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1285087
B280E med LH2.2 ska vara 750 rpm med växelspaken i "P" läge. Står faktiskt inget om "F" motor...? Sjunker den väldigt mycket i "D" läget kan det vara något fel, kanske tjyvluft eller något. Har för mig att det är O-ringar mellan insugningsröret och topplocken. Det sitter en ganska stor "plastratt" vid spjällhuset so du justerar tomgången med. Om det "reagerar" dåligt när du skruvar är det tjyvluft någonstans.
#1285098
Om motorn heter ”F” så har den antagligen LH-Jetronic. (Det hade B280F i 760, och det är väl antagligen samma i 780.) Då går det inte att justera tomgången, och man ska inte heller försöka göra det.
#1285133
Jag läste detta i en gammal Haynes bok (från-88). Den beskriver ganska ingående B280E med LH2.2. Nu är det ju en engelsk bok så det är utan katalysator, men LH är ju LH ändå.
#1285228
Hittade den här sidan: https://www.autozone.com/repairguides/V ... 5280063ef6

För min motor B280F, står det:

1987-89 B280F ENGINE
Ground the CIS test point. The CIS test point is the red/white wire in the two wire connector which is located in the engine compartment across from the air conditioning compressor.
The green/white wire is the test point location for the oxygen sensor test.
Grounding the red/white wire will set the air valve in the wide open position.
Adjust the basic idle speed to 700 rpm. Disconnect the ground wire from the CIS test point. The idle speed should increase to 750 rpm.


Man justerar tomgången med en svart plast skruv under insugspjället...se förtsta bilden....röd pil.
CIS är Constant Idle Speed System....omringad med grön cirkel i nästa bilden.


Frågan är vad kabeln till "CIS test point " (röd vit kabel) finns någonstans i motorrummet.....??

Kan det vara kabeln mitt emot AC kompressorn? Men den är röd o gul...ej vit....verkar vara någon sorts sensor för temperatur???
Senast redigerad av 4 Berttone, redigerad totalt 0 gång.
#1285277
Det engelska CIS står för Constant injektion System, alltså K-Jetronic = det gamla (den övre delen av artiklen) mekaniska systemet som fanns innan LH-Jetronic (som är ett elektroniskt system). I detta fall verkar det dom dom kallar tillsatsluftsliden för detta. Ska fota lite i min bok. Det är "halvtaskiga" bilder men text på svenska. Kan ta lite tid bara.
#1285304
Det finns ett 2-poligt kontaktstycke där du ska jorda den rödvita kabeln (stänga av tillsatsluftsliden = tomgångsmotorn) den sitter (någonstans under expansionskärlet för kylaren). Se texten här under (stycke 73 - 75)
20181208_181409(0).jpg
20181208_181409(0).jpg (372.3 KiB) Visad 553 gånger
Kontaktstycket är på bilden här (bild 7.74)
20181208_181049.jpg
20181208_181049.jpg (384.85 KiB) Visad 553 gånger
Högst upp är en tecknad bild på systemet, med förklaring på vad dom heter.
Du måste alltså "stänga av" luftkontrollventilen/tillsatsluftventil/tomgångsventilen (kärt barn har många namn) innan du kan justera tomgången. Annars "kompenserar" den hela tiden till det värde datorn tycker motorn ska ha, oavsett hur mycket du skruvar. Här är en bild på den elektriska kopplingen av bränslesystemet. Notera längst ner på vänster sida, där är lambdasonden med (innanför den streckade linjen, det står även B280F där). Boken jag har gäller modeller t.o.m -87 års modell med ett "supplement" sist i boken där -88 års nyheter beskrivs. Där är dessa bilder från. Min B234F motor är inte med i boken, den kom inte förren i april -88. Alltså ett halvår efter övriga -88-or
20181208_181625.jpg
20181208_181625.jpg (353.46 KiB) Visad 553 gånger
#1285401
Hej igen,

Hittade CIS test porten!! Det är en kabel med 2 ledningar som slutar som en svart kontakt med 2 st öppna klämmor. Ena ledningen är röd/vit (CIS) o den andra är grön/vit (O2 sensor test).

Kabeln finns lägst till vänster om ABS enheten om du står framför bilen.

Skall reglera bilen imorgon eftersom den borde vara varmkörd innan.

To be continued......

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]