Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

I kväll kom äldste sonen över en sväng, parkerar bilen och stänger av, jag ber honom att flytta den några meter och vid start luktade det mysko om avgaserna som vi bägge noterade. Bilen står sedan 20 min och när han ska åka går den på 3 eller 4 cylindrar, låter som en fiskebåt och avgaserna luktar skumt.
Misstänker själv något med tändning, men vet ej riktigt var börja söka. Har försökt hitta info i forumet om någon haft liknande problem men sökfunktionen är inte den bästa.
Stiften byttes i vintras, dock ej volvostift, tändspolarna är samtliga plockade från en reservdelsbil jag hade som gått 19000 mil, olja/filter och bränslefilter bytt nyligen.
Tips önskas, märkligt att felet kommer som att slå om en brytare och på flera cylindrar samtidigt.

Mike
Svarar mig själv, kan det vara slutsteget till tändningen? Har noterat tidigare en viss ojämnhet i tomgången, knappt märkbar.
Kan ett slutsteg småkrångla innan det dör?

Mike
Stämmer som Lennart beskriver. Samma råd som vanligt: ta isär kontakterna och spreja med kontaktspray. Slutstegen sitter på undersidan an bulan längst ner på insuget om jag minns rätt.
Jodå, vet var de sitter och fick tag på 2 stycken på en lokal skrot idag med rätt detaljnummer för sammantaget 300:-, ett ok pris när Volvo vill ha drygt 3000:- för en...
Nu är det ju en chansning men åtminstone en av dessa från skroten bör ju vara ok, så planen är att byta en av dem och testa, blir det bra så Voila! om inte så byt den andra.
Har läst mig till att den främre modulen styr 1-3-5 och den bakre 2-4-6, borde ju gå att se på stiften vilka cylindrar som inte tänder och byta den modul som styr dessa.
Är ju inte säkert att det är någon modul heller så vi får se...

Mike
Bor i Leksand, men eftersom den tappat fler än en cylinder undrar jag om det kan vara tändspole?
Kan flera lägga av samtidigt? Och är tändspolarna specifika för 960 eller kan man plocka från S/V/70 eller S80?

Mike
Fick ordning på den gamle lyxbilen idag efter byte av tändspolar, tändstift och om-isolering av kabelstammen till tändspolarna.
En tändspole var kass men på flera av tändspolarna var också isoleringen på kablaget sprucket...
Skaffade 6 begagnade spolar med annat detaljnr men "made in Japan" istället för "Spain", vet ej om det är någon kvalitetsskillnad men bytte alla och spar de 5 hela som reserv
Tagit en lång provtur i kylan, -17 och bilen går återigen som en sexa ska göra. En gammal 960 är fortfarande en mycket komfortabel åkbil :-)
Nu får äldste sonen tillbaka sitt åk och jag får tillbaka den gamle 740:n :-)

Mike
Jo, trevligt ljud om man står på lite också :-D . Bra det löste sig!

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]