- sön 25 nov 2018, 11:27
Hej,
Min v6a går lite skakigt på tomgång....det är inte så att bilen nästan faller sönder, men jag tycker att en v6a borde gå lite mer jämt o stabilt...
Har gjort följande:
Nya tändstift
Ny motor olja 10w40 o filter
Nytt bränslefilter o motor
Nytt luftfilter
Ny rotor o distrubutionskåpa
Har rengjort tomgångsmotorn och spjällhuset
Har rengjort MAFen med speciell kontaktspray
Det verkar inte finnas några hål i slangarna till insuget.
Varvtalet vid kallmotor är ca 1000...sedan går den ner till ca 900-850 när varm enligt mätaren.
Bilen har endast ca 70.000 km o har stått still i ca 8 år. Kan ej ta den på en långresa eftersom först så måste den besiktigas...vill ej riskera böter
Därför har endast kört den runt huset men då går den smidigt o fint. Vibrationerna är endast då jag står still/tomgång.
Ingen skillnad på om växellådan är på P, R, eller N vid stillastående. Den skakar lika mycket...
Något nytt tips?
Min v6a går lite skakigt på tomgång....det är inte så att bilen nästan faller sönder, men jag tycker att en v6a borde gå lite mer jämt o stabilt...
Har gjort följande:
Nya tändstift
Ny motor olja 10w40 o filter
Nytt bränslefilter o motor
Nytt luftfilter
Ny rotor o distrubutionskåpa
Har rengjort tomgångsmotorn och spjällhuset
Har rengjort MAFen med speciell kontaktspray
Det verkar inte finnas några hål i slangarna till insuget.
Varvtalet vid kallmotor är ca 1000...sedan går den ner till ca 900-850 när varm enligt mätaren.
Bilen har endast ca 70.000 km o har stått still i ca 8 år. Kan ej ta den på en långresa eftersom först så måste den besiktigas...vill ej riskera böter

Därför har endast kört den runt huset men då går den smidigt o fint. Vibrationerna är endast då jag står still/tomgång.
Ingen skillnad på om växellådan är på P, R, eller N vid stillastående. Den skakar lika mycket...
Något nytt tips?