Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Berttone
Hej,

Min v6a går lite skakigt på tomgång....det är inte så att bilen nästan faller sönder, men jag tycker att en v6a borde gå lite mer jämt o stabilt...

Har gjort följande:
Nya tändstift
Ny motor olja 10w40 o filter
Nytt bränslefilter o motor
Nytt luftfilter
Ny rotor o distrubutionskåpa
Har rengjort tomgångsmotorn och spjällhuset
Har rengjort MAFen med speciell kontaktspray

Det verkar inte finnas några hål i slangarna till insuget.
Varvtalet vid kallmotor är ca 1000...sedan går den ner till ca 900-850 när varm enligt mätaren.

Bilen har endast ca 70.000 km o har stått still i ca 8 år. Kan ej ta den på en långresa eftersom först så måste den besiktigas...vill ej riskera böter :-)

Därför har endast kört den runt huset men då går den smidigt o fint. Vibrationerna är endast då jag står still/tomgång.
Ingen skillnad på om växellådan är på P, R, eller N vid stillastående. Den skakar lika mycket...

Något nytt tips?
av Rådlös
Titta på motorfästena. Ser dom ihoptryckta ut, ungefär som det var punktering, så kan det vara dom. Det har även hänt att vulkningen mot metallytorna har släppt. Det kan man kanske tänka sig om en bil som står avställd i många år.
Kör upp framhjulen på några lastpallar eller något liknande och kryp under och titta medan motorn går på tomgång. Stäng även av motorn och bänd och tryck med t.ex någon brädstump på en sida i taget. Då bör du se hur fästena uppför sig.
Användarvisningsbild
av lennarte
Denna motor är egentligen en avkortad V8. Det skulle blivit en 8-cyl. motor men det kom en oljekris med efterföljande prishöjning på olja så denna motor är nog världens enda V6-a med 90° cylindervinkel. En "normal" V6-a har 70° mellan cylindrarna (V8 normalt 90°) för jämnast möjliga gång. Det blir dock inte lika jämn gång som en rak 6-a.
Däremot har jag en "aning" om att jag läst om att dom sista (B280) hade en "modifierad" vevaxel för jämnare gång. Denna "modifiering" hade aldrig Peugoet/Renault utan bara Volvo. Som sagt, har en svag aning om detta. Någon annan kanske vet mer
Skillnaderna i motorgången är inte så stora så att ett otränad "motoröra" skulle märka skillnaden, möjligtvis om dom olika motor typerna stod jämte varandra
Användarvisningsbild
av lennarte
Det bruka vara 2 främre (ett på var sida, typ 26) och ett bakre (bakdelen av växellådan), sedan sitter det tydligen någon form av dämpare (32) också 24 verkar vara ett fäste till dämparen. Dämparen är nog den känsligare delen, men kolla främst att gummit är ordentligt fast i plåtarna som är skruvade i motorn och karossen. Det bakre fästet (under växellådan) är nog det som brukar "ge upp" först. Kolla också att det inte läcker olja på fästena, det brukar "lösa upp" gummit och vulkningen efter många års läckage.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]