Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Min bensin mätare fungerar inte. När jag slår på vändningen så rör sig mätaren upp endast några millimeterar fastän den borde gå upp till halv tank.

Har hittat el klämman mellan mätaren och tank givaren i bagaget till vänster.

Den här 3 ledningar: grå, brun och röd. Här mätt givaren mellan brun och grå ledning men multimeter. Det ger oändlig resistans, dvs öppen ledning. Om jag kopplar ur klämman mellan givare och mätare o slår på tändningen , så får jag samma resultat, dvs. mätaren rör sig upp några millimeter.... Tror ni att sändaren är trasig?

För att utesluta mätaren så har jag läst att man skall sätta ett 68 ohms motstånd mellan grå o brun kabel (??) mot mätaren o då skall den visa ca 3/4 full tank....är detta rätt test metod?

Min bil är från 1989.

Tack för hjälpenl
Senast redigerad av 1 Berttone, redigerad totalt 0 gånger.
Nu funkar mätaren!! Knackade på hela pump o mätardelen efter att ha öppnat lilla plåt luckan i bagaget, och nu funkar den!

Bilen har stått stilla med låg soppa nivå ca 8 år, så själva givaren måste ha varit blockerad på minimum nivå.

Min multimeter funkar ej korrekt eftersom jag inte lyckats mäta motståndet nu när givaren fungerar....tyvarr...

Ett problem mindre i alla fall !!
När bensin står så länge i tankar bildas lätt hartzavlagringar. Etanol löser upp dom. Tanka några liter E85 till varje tankning så löser det troligen upp avlagringarna.

Du kan gardera dig med att ha ett nytt bränslefilter i beredskap om det skulle bli igensatt.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]