Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om det kommer att gå bra eller dåligt har jag nog ingen åsikt om. Du får pröva helt enkelt. Men om du gör det så kanske det är läge att ta med ett nytt bränslefilter i resepackningen. (För du har väl insprutning i 740'in?)
Har du i stället förgasare så bör du köpa ett sådant litet engångsfilter och montera det innan du startar, på bränsleledningen mellan bränslepumpen och förgasaren. Dom brukar kosta en 50-lapp.
Rådlös skrev:Om det kommer att gå bra eller dåligt har jag nog ingen åsikt om. Du får pröva helt enkelt. Men om du gör det så kanske det är läge att ta med ett nytt bränslefilter i resepackningen. (För du har väl insprutning i 740'in?)
Har du i stället förgasare så bör du köpa ett sådant litet engångsfilter och montera det innan du startar, på bränsleledningen mellan bränslepumpen och förgasaren. Dom brukar kosta en 50-lapp.
Jo de är insprut, får testa dra in några liter i tanken o tanka ren bensin för att jämna ut de lite mer ifall d blir kaos.
Bensin och diesel blandar sig fint.
Några synpunkter på diesel i bensinmotor:

Katalysatorn får jobba hårt då en del oförbränd diesel kan komma ut i avgassystemet. Risk för överhettning och förstörd katalysator.

Svårstartad kall. Använd startas.

Sotbildning i förbränningsrummet. Löses genom att köra med 50% E75 efter avslutad körning med dieselblandningen.

Personligen skulle jag hämta bränsleblandningen i dunkar och pytsa i 5 - 10 liter före varje tankning.

Berätta hur det går

Mvh, Bengt
Var o hämtade dunkarna, lade in 20 l direkt. inga problem med det. Gick perfa till jobbet, stog still ungefär till lunch o han starta fint men gick som ett anus. Åkte till närmsta beninstation o lade in några liter och varvade 2-4 000 varv i nån minut så gick han som en klocka efter det. Och han purrar ännu på. Inget katt på bilen eller lambda, får köpa ett bensinfilter o ha i skuffen.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]