Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sennahojx
Hej

Får inte riktigt till handbromsen på pappas bil, 945 s2,3 -96. Spaken går aldrig att få stum. Nya backar. Justerat justerskruvarna mellan backarna i trumman så de precis inte ligger på. Därefter justerat med plastmuttern bakom askkoppen. Känner att den börjar ta men sedan känns det som om det satt en fjäder på vajern. Kollar jag under ser jag att vajern med höljet drar sig in i bilen när någon drar i spaken. På bakaxelns ser allt okej ut, där ser jag inte att vajrarna rör sig på ett onaturligt sätt, utan det är där vajern går in i kupén som det rör sig. På min 740 -90 blir spaken stum och hjulen låses bra när jag drar i spaken, nya skivor och backar.
av sennahojx
Kollade på reservdelar och vad jag kan se är det en annan vajer från och med 1995. Ser ut att sitta en fjäder på höljet där. Har då en hypotes, kan någon bekräfta den? Vajern kärvar i höljet men fjädern gör att höljet dras med och gör även att det blir en viss bromsverkan. Korrekt?

Till och med 1994: https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... -WP10817sv
Från och med 1995: https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... WP108171sv
av sennahojx
Hissade upp bilen och undersökte ordentligt idag igen. Vajern går lätt och fint i höljet. Inga problem att bakifrån trycka upp spaken inne i bilen genom att trycka vajern. Vajern går korrekt över bakaxeln. Vänstra fästet där högra vajern sitter ihop är glappigt, men så är det på min 740 också, så ser inte att det skulle ge problem. Hade Volvo någon tanke med fjädern i höljet på långa vajern?

Känns nu som att den tar hyfsat ändå, hoppas besiktningen godkänner det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det viktigaste för en bra handbroms är att excentern i trummorna är välsmord, går lätt, är vänd åt rätt håll (finns en pil på den), är ordentligt tillbaka. D.v.s att backarna ligger mot klacken i skölden, vilket är lätt att göra när du har monterat justeringar. Du ska justera ut backarna med justeringen vid spaken helt släppt, då är excentern helt tillbaka och du får en "riktig" hävarmseffekt.
Viktigt är också att plåtblecken som håller in backarna är bra "spänn" på och om så inte är fallet, montera fjädrarna på insidan backarna. Då är man säker även om bleken är "slappa". Senare modeller har en kraftig fjäder istället för 2 mindre, men "saken" är densamma ändå
av sennahojx
Allt justerat efter alla rekommendationer. Plåtblecken är nog inte helt 100, så det kanske inte är så dumt att sätta fjädrarna på insidan. Dock tror jag inte de är i bättre skicka på min 740. Faktum kvarstår ju dock att hela höljet vill följa med en bit trots att vajern inne i löper lätt. Men det kanske är någon tanke med detta?

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]