Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Hej,
Funderar på att köpa mig en 960/S/V90. Har åkt en hel del 940 men hur pass mycket skiljer det? Högre kvalité på interiören? Vad ska man se upp för på bilar som gått ca 25.000? Rostskyddet hade väl hunnit bli ganska bra på den tiden. Har hört att framvagnen slits mer pga den tyngre 6an. De är väl ganska törstiga med automat + 6an, hur mycket drar de realistiskt på landsväg? Annat som är bra att veta?
Användarvisningsbild
av StefanN
Finns väl knappt några som inte gått 25 000?
Hade en 3.0 204hk förut och den drog aldrig under 1.5 så törstiga är dom i alla fall.
En sak man bytte ofta va stagen till krängningshämmaren, dom gick bara nåt år i taget.
av NilsO
Man ska kolla efter rost undertill. Det är väl egentligen samma som på 940: Trösklar, golv, området kring fästkonsollerna för länkarmsstagen, batterihyllan och motsvarande på andra sidan.

Bakhjulsupphängningen är värd att kolla. Det finns flera olika typer, olika sinsemellan, jag vet inte hur man bäst kollar dem, det kanske någon annan kan skriva.
Användarvisningsbild
av mikethebik
960/S/V90 gillar helt klart bensin, men om du företrädesvis kör mest landsväg i normalt tempo är det inte så hiskeligt mycket på en skön sexa med gott morr!
Inredningen är mer påkostad givetvis än 940, mycket behagligare bakvagn, en mycket bekväm åkbil fortfarande och man kan hitta dem för förhållandevis lite pengar.

Mike
av zx14ryttare
Min v90 med 180hk och automat ligger på 1,2l/mil. Lång körning har kört 0,78. Beror helt på högerfoten

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

av Rådlös
En fråga till er debattörer som vet: TS är orolig för att 6-cylindriga motorn skulle vara tyngre än en 4-cylindrig B230.
6-cylindriga motorn är ju helt i aluminium förutom vevaxeln och lite kringutrustning. Dessutom "extremt" kompakt. Så kompakt att det inte ens fick plats någon motorvärmare ens. Och faktum är ju att man har, visserligen som ett experiment flygmotorkonverterat en sådan motor och flugit omkring med den. Det måste väl säga lite om vikten?
En B230 i en 940 är ju en gjutjärnsmotor och väger "fläsk". Jag har varit båtägare och hade en AQ 125. En mariniserad B21-motor. Den har jag för mig vägde bortåt 150 kg plus kringutrustning. 245 kg med drev ser jag nu i en handbok.
av bönan
Idag blev det en långtur för att titta på bil och affär blev det. Äger nu en blodröd 960 -96a i riktigt fint skick. 3-litersmotorn med 204 hästar. Rostfri, lacken är riktigt fin utöver lite stenskott på huven. En ägare sen ny och enbart servad hos Volvo. Enda nackdelen är standardfelet med dörrklädsel som lossnat och korvat sig, samt att originalradion ersatts med någon ful eftermarknadsstereo. Men den tänker jag byta...
Bilagor
s90.jpg
Add description
s90.jpg (246.59 KiB) Visad 498 gånger

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]