Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1281498
Tjena, får inte bilen att starta, har bytt tändspole, fördelare rotor, topp(ny planad) och toppakning, tändstift(Volvo original) och tänd/bränsle boxar, bensinpump( får 3,1bar till fuilrailen) utan framgång. Har ni någon amning om vad det kan vara för har helt slut på försök.
Volvo 745-91 b230fb, regina system

Mvh Jonathan
#1281544
Hej, det går inte att gissa, men det går ganska enkelt att felsöka sig fram till vad det är.

Kolla först med ett extra, löst tändstift om det finns gnista. Den ska vara vit/blå och man ska höra ett tydligt knäpp om man lyssnar i närheten.

(Du skriver B230FB och Rex/Regina. Men B230FB fanns ju inte i bilar med Rex/Regina. Har du bytt motorn eller liknande?)
#1281547
Har bytt topp o kam då förra var rasad, har fått igång den för nån dag sedan men gick riktigt ojämt o svarade inte på gaspådrag. har fin blå gnista på alla stiften. Flyttade över alla givare från gammla toppen till den nya, igår fick den hur mycket soppa som helst o dålig gnista så bytte fördelare och rotor idag men nu känns det som att den inte får bensin, tig av alla kontakter till spridarna medans jag kollade gnista om det skulle kunna ha med saken att göra
Tack för snabba svar
#1281602
Har du bytt till en renoverad topp, eller bytt till en fungerande begagnad? Om den har varit isär tagen (byta kamaxel) måste du kolla ventilspelet. Det ändrar ju sig om man "gör" något med ventiler, ventiltryckare eller brickorna.
#1281674
Är den planad med kamaxeln monterad?? Annars finns ju risken att tryckare och brickor blivit blandade och hamnar på en annan plats än de var tidigare. Då finns risk att någon ventil inte stänger ordentligt men dålig kompression som följd
#1281675
Nej den satt monterad och inte avtagen. Har hört att det ska sitta en valutslang från mappsencorn till insuget? Hittar var ifrån den går på mappsencorn men inte till insuget. Ska kolla lite när jag kommer hem och felsöka lite mer.
#1282090
MAP-sensorn "känner" undertrycket i insuget. Så den måste måste vara ansluten till insuget. Hittade en bild, MAP-sensorn är den övre inringade delen (vid fjädertornet) och slangen till insuget är (förmodar jag, har ingen Rex/Regina själv) är det gula plaströret
150378-4f544a76679470c204baaeca3263066e_large.jpg
150378-4f544a76679470c204baaeca3263066e_large.jpg (116.39 KiB) Visad 681 gånger
Den andra ringen är temp.sensor för den insugna luften
#1282096
Tack hitta de på den nu👍🏻 Fortfarande inge liv i han men ska ta in den i garaget så man ser och inte dör av kylan. Har också bytt brygga, spridare(gula) btr, slangar till och från bryggan alltså från pumpen och returen. Hittar dock inte på temp mätaren på ”insugsröret” alltså där lmm ska sitta igentligen. Vad har det för funktion, det sitter väll en motorinsoruts tempgivare i toppen redan? Om båda hjälper med de?
Mvh Jonathan
#1282102
Den tempmätaren som sitter istället för LMM mäter temperaturen på inkommande luft. Det har att göra med luftens "densitet", alltså högre höjd (över havet) = lägre densitet (mindre syre). Även varmare luft har mindre syre. Det är ungefär vad LMM gör, men på ett annat sätt
Tempmätaren för motorstyrningen i topplocket mäter motorns temperatur (t.ex kall motor mera bränsle)

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]