Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fredrik1977
Hej. Jag är ny här med en enkel fråga.
(Har försökt googla, men inte fått något tydligt svar).

Jag har en 745 91 med Regina. Nyss dog soppa pumpen så jag plockade ur alltihop ur tanken. Armaturen är helt sönder rostad.

Kan jag använda en nyare armatur från en 940 och bara sätta dit en ny "Regina" pump Istället för 940ins förpump.

Eller hur skall jag göra?

Hittar nämligen ingen specifik armatur till min bil.

Mvh Fredrik.
av NilsO
Det finns ingen armatur som passar rakt av, förutom 740 årsmodell 91. Och att få tag på en begagnad sådan i gott skick är nog svårt.

En 940-armatur som har samma anslutningar för bränsleledningar som din är nog det enklaste. Då får du sätta dit en Regina-pump istället, och kanske flytta över nivågivaren från den gamla armaturen.

En 740-armatur från årsmodell 92 (de har ofta plastlock) fungerar också bra. Men då får du modifiera anslutningen för bränslematning litegrann. Däremot kan du behålla nivågivaren.
av Fredrik1977
Tack! Någon speciell årsmodell på 940 jag skall kika efter?

Tänk att det ska finnas så många olika:) det är ju en Volvo liksom:)
av NilsO
Ja, tankarmaturen är liksom undantaget som bekräftar regeln att det är enkelt att få tag på reservdelar.

Jag tror att alla 940 har samma storlek på locket som din 740 har. Men det mesta annat skiljer alltså.

Om du hittar en från 91–93 så borde åtminstone nivågivaren för tankmätaren vara samma, så då kan du låta den sitta kvar.
av Fredrik1977
Ja min bil verkar vara ihopbyggd med allt överflödigt dom ville bli av med:) den har inte ens centrallås vilket väl var standard på alla 740 hela serien?

Åter till armaturen. Ok ska skaffa en från 940 innan 93 då...sedan köpa en ny Regina pump Passar denna på smidigt sätt eller blir det puckmek med buntband å grejjer? ;)
av jesper13
in min 92a bytte jag till en senare pump från 940, passade rakt av vad jag minns, det viktiga är att du tar från en bil med huvudpumpen i tanken
av NilsO
Alla 940 från årsmodell 96 och framåt hade bara en pump (alltså i tanken), så det skulle ju isåfall vara något att leta efter. Tyvärr funkar inte nivågivaren från en sådan armatur med din tankmätare, men det problemet har du även med lite tidigare armaturer.

(Det fanns 940 med enbart en pump tidigare än årsmodell 96 – men även med två pumpar. Från 96 och framåt fanns inga med två pumpar. Möjligen skedde skiftet lite tidigare, men från 96 är man på säkra sidan.)
av NilsO
jesper13 skrev:in min 92a bytte jag till en senare pump från 940, passade rakt av vad jag minns, det viktiga är att du tar från en bil med huvudpumpen i tanken
Ja, till 740 -92 passar det, den har också snabbkopplingen på tryckledningen som senare 940 har. Men på 740 -91 är anslutningarna på tankarmaturen antagligen annorlunda, så då passar den inte rakt av. Troligen. Man vet aldrig!
av Fredrik1977
Sitter banjo koppling på min men det är det minsta problemet. E väl bara kapa å trycka till med slang klämmor?

Men vilka 940 hade bara pump i tanken?
Har en 945 93 också men den har det vanliga. Dvs pump under bilen.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.