Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Enligt (kanske något osäkra) uppgifter ska det vara godkänt, om det är kabel mellan. Alltså inte trådlös överföring eller överföring från GPS (mobiltelefon). Jag får "påpekande" varje gång för jag har en mobil med hastigtetsmätare i, men han "lugnar ner sig" efter provkörningen. Jag har den bara för trippmätaren, bilens hastighetsmätare funkar men inte km-räknaren.
Ring och fråga.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har sett en bild på nätet där dom satt givaren på styrstaget (på själva p-änden) och magneten på fälgen där vikterna sitter
av III
Nä, den ska vara fast monterad, ha belysning (vilket gps ofta har) vara en del av bilen och gps fungerar inte i tunnlar. Jag tror stenhårt på att reparera eller byta ut orginalhastighetsmätaren.
av NilsO
Signalen från hastighetsgivaren på bilen passar inte vanliga cykeldatorer. Så det finns två alternativ. Antingen behöver man montera cykeldatorns sensor vid något av hjulen eller så måste man konstruera något slags elektronisk ”omvandlare”.

Det första alternativet är genomförbart i teorin, men kommer att vara synnerligen opraktiskt i verkligheten. Sensorn måste sitta så att den är några millimeter från magneten som i sin tur måste sitta på hjulet eller bromsskivan. (Möjligen kunde man sätta det hela på kardanaxeln istället, om cykeldatorn kan ställas in för ett hjul med såpass liten diameter som rotationshastigheten där skulle motsvara.)

Om man klarar det andra alternativet, så inser man också att det är mycket lättare att reparera mätaren.

Så nä, jag tror också på att reparera hastighetsmätaren istället. Det finns begagnade utbytesmätare att köpa om man inte kan eller vill göra det själv.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]