Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det jag först märkte var att radion glappade eller vad man ska säga. Sen fläkt och vindrutetorkare.... och nu är allt "dött" som går på tändningen kan man säga. Jag HAR kollat säkringarna - alla hela och fina. Ytterlysen, lyse i dörrar och handfack lyser starkt och motorn spinner fint..... Volvo 745 -88
Vad kan jag kolla på för att hitta felet? Något förslag?
av Rådlös
Lite info om säkringar, med hänvisning till din fråga.
En säkring i sig själv kan aldrig glappa. Antingen leder den ström eller så leder den inte någon ström. Något mellanläge finns inte.
Den är gjord så att den normalt skall leda en viss mängd ström, men om det av någon anledning kommer för mycket ström så brinner säkringen av. Då slutar den leda som en säkerhetsåtgärd för att stoppa den höga strömrusningen. Därav namnet. En bränd säkring kan bara ersättas med en ny säkring av rätt värde.
Nu kan det visserligen uppstå glappkontakt där säkringen är ansluten, men sådana glappkontakter kan i så fall uppstå var som helst i den aktuella elkretsen. Men sådana fel löser man inte genom titta på säkringarna.
När någon enhet inte fungerar alls, är helt borta, kan man kolla på säkringarna. Då visar det tydligt att den enheten som är förbrukaren, en pump, en fläkt, en lampa etc. etc. har dragit för mycket ström.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]