Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Monsterapan123
Hej, jag köpte en Volvo 945 Classic SE 1997 för ca:4 månader sedan och är nöjd med i stort sätt allt med bilen förutom en sak, förarplatsen. Visserligen är jag en lång person ca 197cm men jag har knäna nästintill panelen vilket ni förstår är riktigt störande.., Känns som om jag skulle behöva få bak stolen ca 5-10cm mer åtminstone. Har självklart försökt kolla själv om man kan ställa om stolen med grundinställningarna men stolen var i det lägsta hacket, och att ställa stolen på något annat sätt verkar inte vara möjligt....

Så nu vänder jag mig hit och mina frågor lyder följande;
Kan man bygga om stolen så att man får mer plats?
Finns det andra stolar som man kan sätta i för att få mer plats? Inga sportstolar, ska se org ut!
Har ni några andra tips som jag kan ha användning av i min situation?
Är det fler som tycker som jag a.n.g liten förarplats? eller är det bara jag som är felbyggd...,

Mvh M123
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du kollar fästena på stolen mot golvet brukar Volvo ha så man kan flyttastolen framåt eller bakåt. I Min 745-a har jag inte sätet längst bak (185 cm) så "teoretiskt" borde det räcka till dig också. Annars finns (fanns i alla fall förr) andra fästen att köpa för att kunna flytta mer
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag kör med stolen längst bak i min 940 och är 180 cm så det är ju inte direkt anpassat för längre personer. Jag reagerade också på att när en kompis som är runt 190 körde så slog han nästan knäna i instrumentbrädan...

I alla fall på 940 kan man inte montera stolen längre bak vad jag sett när jag tagit ur stolen för den är båda skruvad och hakar i golvet med "dubbar"...
Användarvisningsbild
av lennarte
Det fanns redan på Amazonen, så de borde finnas på nyare modeller också. Har dock inte kollat på min 745-a, det har ju inte behövt trots mina 185 cm. Dock flyttade jag bak stolen på min Amazon -66 som jag hade några år runt 1980
Sitter jag med sätet i bakersta läget på 745-an, kan jag inte frikoppla helt. Så är det samma konstruktion i 940 så måste det vara något i vägen
av Monsterapan123
lennarte skrev:Om du kollar fästena på stolen mot golvet brukar Volvo ha så man kan flyttastolen framåt eller bakåt. I Min 745-a har jag inte sätet längst bak (185 cm) så "teoretiskt" borde det räcka till dig också. Annars finns (fanns i alla fall förr) andra fästen att köpa för att kunna flytta mer

Bra tanke men tror inte att det går då det endast är ett läge i längsgående riktning under min stol och detta p.g.a de extra säkerhetskilarna som kilas fast i golvet (svårt att förklara men hoppas att du förstår).., man kanske kan bygga om infästningen till där stolen är skruvad i skenorna och på så sätt försöka bygga någon adapter. Känns konstigt att en så pass stor bil är så pass liten på insidan, jag äger andra bilar som är betydligt mindre men som jag sitter mycket bättre i., t.ex golf mk2. Jag måste missat något för så dåligt utrymme kan det inte vara tycker jag.

Angående de där extra fästena, undra om de finns att få tag på sådana, jag få leta runt lite här på internet och se om jag kan hitta några.
Mvh M123
av Monsterapan123
frasse4 skrev:Jag kör med stolen längst bak i min 940 och är 180 cm så det är ju inte direkt anpassat för längre personer. Jag reagerade också på att när en kompis som är runt 190 körde så slog han nästan knäna i instrumentbrädan...
Hmm, visserligen är jag längre än genomsnittet men det känns som att det brode vara mer plats i en så pass stor bil som det ändå är.
frasse4 skrev: I alla fall på 940 kan man inte montera stolen längre bak vad jag sett när jag tagit ur stolen för den är båda skruvad och hakar i golvet med "dubbar"...
Exakt, får försöka bygga någon adapter, hur jag gör vet jag inte ännu.

Mvh M123
av NilsO
Låter konstigt ändå. De är inte kända för att vara trånga för längre personer, och en person i min bekantskapskrets som är just 1.97 sitter utmärkt.

Möjligen kan det skilja mellan olika årsmodeller, inredningen och stolarna ändrades ju efterhand.

Antar att du vet att det går att höja och sänka förarsätet – det påverkar lite också.
av III
Hm: är själv 1.90 lång och haft både äldre -92, -94, -95 och 940 Classic och suttit lysande bra. Inte upplevt att det skulle vara för lite skjutmån.
Användarvisningsbild
av frasse4

lennarte skrev: Sitter jag med sätet i bakersta läget på 745-an, kan jag inte frikoppla helt. Så är det samma konstruktion i 940 så måste det vara något i vägen
Jag skulle säga att jag sitter längre fram om jag kör en manuell bil, man vill ju inte frikoppla med rakt ben. Däremot gasen reglerar jag bara med att vinkla foten och gasar med tårna/trampdynan fram och bromsen sitter ju inte så långt fram. Men som sägs ovan kan det ju fastnat något i skenan. När man höjer och sänker stolen åker den ju inte fram eller tillbaka som på de flesta bilar.

Jag körde för ett tag sedan en passagerar som är strax över 2 m lång i min Alfa och han tyckte det ver helt ok plats. Men det var för att jag kunde ställa stolen så långt bak att den gick i baksätet :)
Användarvisningsbild
av frasse4
Återkoppla eftersom jag kört min 940 igen. Jag sitter med stolen längst bak och skulle till och med kunna tänka mig lite längre bak om det hade gått. Inget ivägen i skenan heller. Är som sagt "bara" 180 lång.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]