Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pontusekelund1
Tjena fick lite 2or på bess nu i veckan och sitter och funderar på vad de är för något, andrig sätt vissa av dessa 2or innan kanske någon här som vet svaret på dom :P

1, FÄRDBROMS REGLERING, ABS-INDIKERING (1.6, 1.7) UR FUNKTION.
har sökt lite över allt men hittat inget svar.
sedan tog jag bort lampan i hatthyllan och då lyser en lampa i instrumentpanelen, vet att det ska så att skarva kablarna från bromslampan i hatthyllan till några andra kablar men vet inte vilka väldigt tacksam för hjälp :)
mvh
Om du kopplar bort det extra bromsljuset så lyser varningslampan för trasig glödlampa. Är det inte lag på att den ska fungera?? Om inte ABS-en fungerar så fungerar inte regleringen av bromskraften mellan fram och bakhjul. Modeller utan ABS har en fast ventil som reglerar detta, men denna saknas på bilar med ABS då det regleras av datorn i ABS-en. Fungerar då inte systemet så låser sig bakhjulen vid kraftig inbromsning (eller på dåligt underlag) och då åker du av vägen (i bästa fall). Lyser inte varningslampan för ABS-systemet, eller är den bortkopplad också? Du kan "ta ut" felkoder ur ABS datorn som hjälp vid felsökningen
av Amarace
ABS indikering ur funktion är att lampan för ABS inte fungerar helt enkelt, antagligen har nån tagit bort lampan för att den lyste hela tiden. Den ska lysa vid start av bilen och sedan slockna, detta för att indikera att lampan fungerar och att ABS systemet är OK.
Lampan för indikering av trasig glödlampa är nåt helt annat och ingår inte i besiktningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:ABS indikering ur funktion är att lampan för ABS inte fungerar helt enkelt, antagligen har nån tagit bort lampan för att den lyste hela tiden.
Då är vi inne på sanna spår...Jag skrev ju så här
lennarte skrev: Lyser inte varningslampan för ABS-systemet, eller är den bortkopplad också?
Men du missade kanske detta
pontusekelund1 skrev:sedan tog jag bort lampan i hatthyllan och då lyser en lampa i instrumentpanelen,
av pontusekelund1
Hej be blev så att jag satte högtalarkablar från en annan lampa till absn sålänge så den går igenom, sen plockade jag bort lampan till att bromsljusen så den inte lyser, vet att de inte är det bästa metoden att *fixa* men funkar under besiktningen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
pontusekelund1 skrev:Hej be blev så att jag satte högtalarkablar från en annan lampa till absn sålänge så den går igenom, sen plockade jag bort lampan till att bromsljusen så den inte lyser, vet att de inte är det bästa metoden att *fixa* men funkar under besiktningen
??????
Säkerheten för andra trafikanter då??
av pontusekelund1
lennarte skrev:
pontusekelund1 skrev:Hej be blev så att jag satte högtalarkablar från en annan lampa till absn sålänge så den går igenom, sen plockade jag bort lampan till att bromsljusen så den inte lyser, vet att de inte är det bästa metoden att *fixa* men funkar under besiktningen
??????
ABS funkar som den ska kretskortet i lärarhusets va väldigt slitet så de är där de spökar, ska fixa nytt med hinner inte innan besiktningen

av pontusekelund1
pontusekelund1 skrev:
lennarte skrev:
??????
ABS funkar som den ska kretskortet i lärarhusets va väldigt slitet så de är där de spökar, ska fixa nytt med hinner inte innan besiktningen

*mätarhuset

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]