Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Iggi
Sedan Abslampan lyst under viss tid mätte jag resistansen hos sensorerna och noterade inget värde Vä fram. Monterade ny sensor och rengjorde kuggkransen varefter lampan slocknade. Ett par dagar senare började lampan blinkar. Begriper inte vad som är fel. Någon som har haft motsvarande problem och funnit lösningen eller har någon idé om vad som är fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
Blinkande lampa har jag inte varit med om..... Om något är fel så ska ju lampan lysa. Kanske kan vara för stor skillnad mellan ABS-kransarna fram? Om du bara rengjorde den ena. Funkar ABS-en som den ska? Följer blinkandet hastigheten (hur fort hjulen rullar)?
av Iggi
Hej Lennart! Rengjorde endast kransen på sidan jag bytte sensor. Blinkningarna följer inte hastigheten utan ändrar tempo oberoende av hastigheten.absen verkar slå till o från i takt med blinkningarna.
Mvh
Iggi
Användarvisningsbild
av lennarte
Prova då att rengöra andra sidan också. Datorn jämför ju hela tiden signalerna från givarna och skiljer det på varvtalet "går" ABS-en in och vill "jämna ut" hastigheten mellan hjulen. Men om signal saknas så tänds lampan och ABS-en "stänger av" sig.
Om då signalen kommer tillbaka under körning så bör lampan släckas och ABS-en fungerar igen. Det borde vara så att man behöver stänga av tändningen innan ABS-en fungerar igen, men jag vet inte om det behövs. När jag övertog min 745-a -88B (tidig -89-a) efter min svåger, så var ABS-lampan hopkopplat med laddningslampan och den fungerade ju inte som den skulle. En dag helt plötsligt på en parkering men rullgrus så fungerade ABS-en och då kopplade jag om lampan som den ska vara och började felsöka. Då började lampan lysa efter ett tag (några 100 m) och felet visade sig vara en (av 2) kablar till givaren på bakaxeln (samma som till hastighetsmätaren) som ärgat av och "fick" kontakt ibland. Senare har jag bytt båda givarna fram vid olika tillfällen och rengjort båda kransarna fram (knackade bort all rost) när jag bytte bromssköldarna. Det tog några timmar..... (puh). Sedan dess (4 - 5 år) ha ABS-en fungerat som den ska, alltid :-D
av Iggi
Hej igen o tack för inlägget! Får väl prova med att rengöra andra kransen. Hade problem med Abslampan för flera år sedan. Den tändes ibland men slocknade om jag stängde av motorn. Sedan jag sprayat sensor kontakterna i motorrummet med kontraktspray upphörde dessa problem i flera år till. Provade samma metod (vilket inte hjälpte) innan jag bytte sensor.
Mvh
Iggi
av Iggi
Har rengjort kransen även höger fram. Följande inträffade: När jag startar börjar lampan blinka när hastigheten överstiger 20km (är väl då abs systemet kickar in) men slocknar vid ca 40 km. Sedan är lampan släckt oberoende av hastigheten tills jag startar bilen nästa gång. Kan man misstänka styrenheten eller...?
Iggi
Användarvisningsbild
av lennarte
Styrenhet och liknande är ganska "stabila" saker så jag tror inte det är där det felar. Kanske det helt enkelt ska blinka på din bil när ABS-en är ur funktion. I så fall tror jag fortfarande att det är fel på kransarna. Du kan mäta med en multimeter på kablarna till givarna (bortkopplade) i mV växelspänningsläge, då ska det visa en svag växelspänning, kolla om det är ungefär samma på båda sidor när du snurrar hjulen i ungefär samma hastighet. Vet ej om det funka att mäta så men man får fram en växelspänning på detta vis, det kollade jag när jag "strulade" med min. Om du få fram en skilnad så tyder det på att kransarna inte är 100% lika. Styrboxen "mäter upp" systemet när du startar motorn och är lampan släkt ett tag efter du startat är där inga fel i komponenterna. Om lampan börjar lysa när du börjar köra är felet i "något som rör sig". Felet är kanske så obetydligt så det inte har någon betydelse och därför förblir lampan släckt vid högre hastighet.
Glöm inte att kolla på kablarna till givaren på bakaxeln, där var det ärgat sönder på min och en kabel var av. Hastighetsmätaren fungerade hela tiden trots att de är samma givare och att många "goda råd" gick ut på att fungerar hastighetsmätaren så är det helt till givaren bak. Men så är det alltså inte
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
En gissning är att det är något jordfel, eller möjligen dålig kontakt på +12 V matningen till ABS-systemet, som gör att när hydraulenheten arbetar blir spänningen för låg och då blinkar lampan tillfälligt, i takt med modulatorns ”arbete”. Hydraulenheten drar ganska stor ström i de ögonblick den arbetar.

Systemet gör ett självtest efter varje start, när bilen för första gången bilen kommer upp i 20 km/h (eller något sådant). Då arbetar hydraulenheten, och det är nog då blinkandet uppstod i det senaste fallet.

Tyvärr vet jag inte var man ska leta efter dålig kontakt, jag har inget kopplingsschema till ABS på såpass tidiga årsmodeller. Däremot är det inte helt ovanligt med dåliga jordpunkter i karossen på 740 (de verkar mer drabbade av det än 940), så sådana kan man ju leta efter.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:En gissning är att det är något jordfel, eller möjligen dålig kontakt på +12 V matningen till ABS-systemet
+ matningen sitter på batteriet på tidiga modeller (min i alla fall) och där blir lätt dålig kontakt p.g.a konstruktionen på + kabelskon. Man spänner fast kabelskon på batteriet med en mutter och spänner fast kablarna (bl.a till ABS-en) med en andra mutter. Spänner man inte fast båda ordentligt så kan kablarna till (bl.a) ABS-en sitta lösa även om batterikabelskon stter fast. På min sitter det 3 st kablar där (mycket utrustning på min) men på en "vanlig" sitter bara en kabel (till elcentralen och tändlåset)
PS
Var ute ock kollade på min bil nu, det sitter en kabelsko med 3 st 4 mm2(?)kablar i som går in till kupen och en kabelsko med en 10 mm2 kabel som delar sig till 2 st 4 mm2 kablar som båda går in i ABS-modulen. Jorden därifrån är skruvad i en av fästskruvarna till densamma
av Iggi
Hej igen! Kollat och sprayar alla abskontakter, jordanslutningar o dragit åt ABS anslutningen till batteriets +pol och nu verkar allt fungera igen. Gissar att det kan ha varit dålig kontakt på +polen eftersom muttern kunde dras ett par varv. Tack för all input!
Mvhj
Iggi

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]