Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

I maj så knäcktes rörpinnen för mig och det gjorde så att kamremsdrevet hoppade och bilen gick fruktansvärt. När det här var åtgärdat så har bilen inte riktigt varit som innan... Det är bra komp men jag funderar på om det kan vara något med tändningen eller någon vakumläcka...?

Någon gång (kan inte specificera exakt när ljudet uppstod) efter kamproblemen så har det uppstått ett riktigt störande ljud.
Ljudet uppstår när man gasar, alltså "drar på lite", ungefär när gaspedalen är halvvägs ner mot mattan. Det låter som att något slår emot under bilen och det är i takt med motorn. Det låter som att ljudet kommer från mittpartiet av bilen fast lite mer till vänster men det är svårt att avgöra när man sitter i förarstolen och försöker lokalisera ljudet. Vilken växel som är i spelar inte särskilt stor roll, ljudet finns hela tiden sålänge man gasar lite kraftigare.

Jag har hittils kontrollerat och kan utesluta avgassystemet (bytt fläns vid första ljuddämparen, bytt packningar vid grenröret och första skarven till avgassystemet/grenröret), värmeplåtar, grenrör, pulsair-röret vid motorn, bensinledningar och stödlagergummit vid kardanen.
Det är vad jag har googlat fram och försökt att lösa men nu har jag nästan gett upp helt och hållet och vänder mig hit, till er.

Bilen är nybesiktigad så ljudet är ingen trafikfara, det är bara det att det hörs väldigt tydligt inuti och utanför bilen vid gaspådrag.

Skulle det kunna vara något med motorn eller är det helt enkelt något som jag har missat helt?
Alla tips uppskattas enormt.

Hälsningar P
Start (kort):

2 minuters:
Senast redigerad av 5 nkewk, redigerad totalt 0 gång.
Motorfäste, och framför allt fästet bak vid växellådan
E-motorn äe väldigt känslig för tjyvluft och om du monterar bort och kollar bälgen noga så kolla att skivan är riktigt centrerad, rör sig jämnt och fint när du rör den och att den går tillbaka till stoppet. Tänk på att varje gång du rör skivan så sprutar det in bensin (det "väser") så den kan bli svårstartad om du drar i den för mycket
lennarte skrev:Motorfäste, och framför allt fästet bak vid växellådan
E-motorn äe väldigt känslig för tjyvluft och om du monterar bort och kollar bälgen noga så kolla att skivan är riktigt centrerad, rör sig jämnt och fint när du rör den och att den går tillbaka till stoppet. Tänk på att varje gång du rör skivan så sprutar det in bensin (det "väser") så den kan bli svårstartad om du drar i den för mycket
Alla fästen ser fräscha ut och jag tog ett stort spett o tryckte ner emellan motorn och det är stadigt så in i. Likaså växellådsfästet känns stabilt. Bälgen är hel och skivan rör sig som den ska.
Kollade även avgassystemet igen och det läcker ingenting.
Tyckte det lät lite från motorn när jag gasade med hjälp av vajern i motorrummet, vad skulle det kunna vara då tror du? Kammen är ju varvtalsberoende så den borde det inte vara?
Du kan kolla om ”hastigheten” på bankandet beror på motorvarvtalet eller bara på bilens hastighet genom att prova på olika växlar men i samma hastighet på hastighetsmätaren (exempelvis jämföra hur det låter på 3:ans eller 5:ans växel när du trampar pedalen i botten i 70 km/h).

På så vis kan du avgöra om det kommer från motorn, eller från kraftöverföringen.

På automat går det att göra ungefär samma sak om man lyssnar hur bankandet påverkas när lådan växlar vid en lång acceleration.

Om du kan provocera fram ljudet när bilen står stilla har du såklart uteslutit allt bakom växellådan, och om det också hörs med kopplingspedalen nertryckt och växel ilagd så måste det vara framför kopplingen.

Begynnande trasig grenrörspackning hörs som ett tydligt bankande i motorrummet när man snabbt vrider till på gasrullen eller snabbt trampar pedalen i botten.
@NilsO, @lennarte,
Är ganska säker på att ljudet kommer från motorn och det är gaspådragsberoende. Det låter också om bilen står still och man gasar till, lite som ett knackande ljud. Dock så låter det när motorn har lagt sig igen efter att varvtalet har minskat efter gas och man hör att det låter/knackar/slår när man gasar till snabbt.

När man kör så låter det ingenting på ettans växel. På tvåans växel så finns ljudet i princip hela tiden och desto mer man gasar desto mer låter det.
På resterande växlar så låter det mer om man trycker ner pedalen mer än hälften till botten, framförallt om man exempelvis kör ut på motorväg och drar tvåan till ~4000 varv och sedan växlar upp och trycker ner gasen, då låter det som mest, ungefär likadant på växel 3/4/5.

Det luktar avgas från motorrummet om man står med huven öppen också, så det borde vara läckage nånstans.
Jag bytte fläns vid första ljuddämparen, hade bort avgassystemet från grenröret och kollade packningen/la på monteringspasta. Plockade även av grenröret och gjorde likadant där. Skulle egentligen bytt packningar på de ställen där jag hade isär det, packningen vid avgasröret som sitter i grenröret såg faktiskt bra ut men den var dock inte ny. Grenrörspackningarna såg inte helt fräscha ut, dock inte så ofräscha att de var oanvändbara.

I övrigt så går bilen okej, normal tomgång på 900-1100rpm och hyfsat pigg, den känns dock inte lika pigg efter att kamremsdrevet hoppade samt bröt av "kilen" som håller drevet för några månader sen.
Vad skulle ni gissa på att det kan vara för något? Tacksam för svar!
Svårt att gissa.

Läckande grenrörspackning kan man hitta om man sätter en cylinder i taget ur spel, t ex genom att koppla ur en tändkabel i taget. Om ljudet då försvinner eller minskar kraftigt när man har en viss cylinder urkopplad, så ligger felet på den cylindern.

(Egentligen är det bättre att koppla ur en spridare i taget på motorer där man kan det, men det går väl inte på Motronic?)

Står man på grenrörssidan och lyssnar samtidigt som man vrider på gasrullen (man kan stå på något för att nå bättre…) så brukar det höras ganska tydligt att ljudet kommer från området vid grenröret. Man borde också kunna lyssna sig fram till det t ex genom att lyssna genom ett rör, men jag har inte provat det.

Men det kan också vara något mekaniskt fel i motorn.
NilsO skrev: lör 14 jul 2018, 20:35 Svårt att gissa.

Läckande grenrörspackning kan man hitta om man sätter en cylinder i taget ur spel, t ex genom att koppla ur en tändkabel i taget. Om ljudet då försvinner eller minskar kraftigt när man har en viss cylinder urkopplad, så ligger felet på den cylindern.

(Egentligen är det bättre att koppla ur en spridare i taget på motorer där man kan det, men det går väl inte på Motronic?)

Står man på grenrörssidan och lyssnar samtidigt som man vrider på gasrullen (man kan stå på något för att nå bättre…) så brukar det höras ganska tydligt att ljudet kommer från området vid grenröret. Man borde också kunna lyssna sig fram till det t ex genom att lyssna genom ett rör, men jag har inte provat det.

Men det kan också vara något mekaniskt fel i motorn.
Ja, inte helt smidigt det här... Farsan min tror det kan bero på tändningen. Jag får helt enkelt fortsätta felsöka. Tack för det snabba svaret.
Efter att jag bytte stödlagergummit så har bilen låtit med ytterligare ett ljud, det har jag åtgärdat idag. Dubbellkollade även avgassystem och bränsleledningar!
Man hör också att remmarna ligger emot eller något liknande. Det ger ett surrande ljud. Det ser ut som att den delen där fläkten sitter på är sne. Den skulle egentligen ut mot grillen ungefär 5mm.

Bild på fläktdelen: https://imgur.com/gallery/9WT5kd9

Eftersom ljudet är kvar så bifogar jag tre videoklipp där man hör ljudet ganska tydligt. Ni får alltså en liten bild av hur pass mycket det låter och kanske blir det enklare att försöka reda ut vad det kan vara.
@sicnarf, Tror inte det behövs. När jag låg under bilen och höll på med kardanen så ryckte jag lite i delen som sitter mellan växellådan och kardanen, då kom det ett lite lätt skramlande ljud från motorn någonstans. Jag kunde inte se något som var löst så jag funderar på om det kan vara något i motorn?? Får fortsätta att undersöka.

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]