- sön 06 maj 2018, 22:33
Tjenare, har problem med en B230E (87a) som har ett riktigt störande knackande ljud, det hörs som mest med öppen huv när man står på förarsidan eller framför, hörs betydligt mindre när man står på passagerarsidan. Det låter i takt med motorvarvet, svårt att säga om det fortsätter även på höga varv, men ligger jag i dragläge och varvet går ner så knackar det också saktare, möjligtvis något tystare också. Känns som det blir värre och värre, så börjar bli orolig att den rasar! Motorn går hyfsat bra i övrigt, den är pigg, har någorlunda jämn tomgång runt 900-1100 beroende på dag o vind känns det som. Det ända jag har märkt är att den går ner segt i varv efter du släpper på gasen, i brist på bättre förklaring, dvs varvar jag upp till 2500 så kan det ta ett par sekunder innan den sakta sakta tar sig ner till tomgång igen. Mycket möjligt att det är orelaterat och bara är dålig insugspackning men kan vara värt att tillägga.
Va just ute och lyssnade lite och började fundera om det kunde vara styr-servopumpen som lever om..? Annars har jag också spekulerat i att det kan vara växellådan/koppling som håller på att ge upp, men ljudet förändras inte när jag frikopplar så det går kanske inte riktigt ihop heller? Vad kan det annars vara? Kamrem? Tändningen? Ventiler?
Bytt till nya fräscha spridartätningar för några veckor sedan, (ljudet fanns redan innan det)
Bytte olja, tändstift, tändkablar, bränslefilter i slutet av förra sommaren.
Hjälp uppskattas!
Va just ute och lyssnade lite och började fundera om det kunde vara styr-servopumpen som lever om..? Annars har jag också spekulerat i att det kan vara växellådan/koppling som håller på att ge upp, men ljudet förändras inte när jag frikopplar så det går kanske inte riktigt ihop heller? Vad kan det annars vara? Kamrem? Tändningen? Ventiler?
Bytt till nya fräscha spridartätningar för några veckor sedan, (ljudet fanns redan innan det)
Bytte olja, tändstift, tändkablar, bränslefilter i slutet av förra sommaren.
Hjälp uppskattas!